
Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?
A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:
- Figyelem szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
- Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
- Elismerés és sikerélmény szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
- Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
- Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
- Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
- Tartozás és közösség iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
- Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
- Autonómia és kontroll szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
- Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
- Kapcsolódás és szeretet szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
- Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
- Önértékelés és kompetencia szükséglete
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
- Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.
Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?
A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.
Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
Farsangi buli a tanteremben
TANTÁRGY: – IDŐ: 45-120 perc KOROSZTÁLY:általános iskola MUNKAFORMA: csoport plénum ESZKÖZÖK: játéktól függően ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió erősítés
A következőkben 6 játékleírást hoztam, a klasszikus egy perc és nyersz videókat, ha már elfelejtettük, és tánctanító bulivideókat kicsiknek!
Mit jelent a PDCA CIKLUS a pedagógiai munkában? Mit tartalmaz a tanfelügyeleti kézikönyv?
Az Országos tanfelügyeleti kézikönyvben a következő mondatra bukkanhatunk: Pedagógiai munkájában nyomon követhető a PDCA ciklus. Mi az a PDCA ciklus?
Csoportmunka értékelésének módszertana letölthető csoportmunka értékelő lappal
A másokkal való együttműködés szükséges és alapvető képesség egy közösségben. Azok a tanulók lesznek előnyben, akik jól kommunikálnak, tudásukkal hozzájárulnak a közösség fejlődéséhez, tudnak tárgyalni, tudják képviselni a véleményüket, jó konfliktuskezelők, és jól...
5 szemléletváltó módszer 2019-re. Classbook-óratervező, és Skillful egyéni fejlesztési terv támogatásával.
Sok (ha nem a legtöbb) pedagógus csak most kezdi hozzáigazítani a gyakorlatát a jövő változó igényeihez. Azok számára, akik szeretnék használni a foglalkozásaikon oktatás legújabb módszereit összefoglaltuk, hogy mi az öt legfontosabb új tanítási trend, amelyek pozitív...
Készítsd a kooperatív óraterved velünk! Fázisképekkel.
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely IDŐ: 15-25 perc MUNKAFORMA:egyéni ESZKÖZÖK: laptop ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: ráhangolódás, dokumentáció A tartalmat a pedagógus adja! A kirakós kooperatív óraszervezés iránti nagy érdeklődés nyomán...
Online kirakóval nyisd a kooperatív órádat, innen már egyszerű bármilyen témát bevezetni! Értékelést se hagy ki a végén!
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely IDŐ: 45 perc MUNKAFORMA:csoport ESZKÖZÖK: laptop ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, együttműködés, értékelés 1, Válassz egy képet, amelyek a jelenlegi témádba illik, vagy egy olyan képet,...