Az Országos tanfelügyeleti kézikönyvben a következő mondatra bukkanhatunk, elvárásként A ” Pedagógiai munkájában nyomon követhető a PDCA ciklus.”
Mi az a PDCA ciklus? Ennek jártunk utána:
Ha beírjuk a keresőbe, hogy: PDCA ciklus és iskola vajmi kevés információt találunk róla.
A további keresgélés a vállalat irányítás területére vezet A következő fogalmat határozza meg:A PDCA-ciklus egy ismétlődő, négylépéses menedzsment módszer, amelyet a termékek és folyamatok kontrolljára és folyamatos fejlesztésére használnak.
PDCA: plan – tervezés, do – cselekvés, check – ellenőrzés, act – beavatkozás
Nézzünk egy PDCA ciklust a gyakorlati pedagógiai munkában:
Plan: tervezés.Felkészülten, dokumentáltan megy be órára (óravázlat). Figyel arra, hogy az óra egyes mozzanatai az általa meghatározott cél-és feladatrendszert támogassa.
Do:cselekvés. A tervnek megfelelően tanít.
Check: ellenőrzés. Nyomon követhető a a füzetek ellenőrzése, írásbeli visszajelzést ad a tanuló munkájáról stb.
Act: beavatkozás. A feladatot hibával végrehajtó tanulókkal kijavíttatja a hibákat, és külön feladatot kap.
A PDCA rendszerű gondolkodás lényege:
Folyamatos fejlődésre ösztönzi a tanárt és a diákot is. A rendszer mindig tovább javítható, az ismétlések során pedig mindig magasan minőségi szinten végezzük el a lépéseket
A PDCA ciklusban dokumentációs kényszer van ezért ellenőrizhetővé teszi a folyamatot. Mind a négy lépésről kell legyen írásos bizonyíték.
A PDCA alkalmazása visszajelzéseket, igazolásokat adhat a fennálló hipotézisekkel kapcsolatban. Ezzel a magasabb szintű tudással már finomíthatóak, átalakíthatóak a célok (az elvárt, ideális állapot). A PDCA minden esetben közelebb visz a kitűzött célok eléréséhez.
A PDCA ciklus segíti a tanár és a diák kritikus gondolkodásának fejlesztését is.
Forrás: Tanfelügyeleti kézikönyv
További alapfogalmakat is találsz a görgetőben:
Olvasósarok, nyugizóna a tantermedbe-meríts ötletet szebbnél szebb minioázisokból
Az osztály tele van könyvmolyokkal vagy éppen ellenkezőleg? Egy hangulatos olvasótér minden gyereknek, varázslatos élményt nyújt. Sajnos nem mindig könnyű találni a helyet vagy biztosítani az anyagokat. De egy csodálatos könyvsarok kialakításához nem kell bankot...
Utolsó 1 perc a tanítási órán
TANTÁRGY: bármely IDŐ: 1 perc perc KOROSZTÁLY: 6-18 MUNKAFORMA: csoport, plénum ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:nem szükséges MIRE JÓ MÉG: motiváció, óra tudatos lezárása, önreflexió A tanítási órák tudatos lezárása, megkoronázza a tanítás órát....
Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!facebookTANTÁRGY: bármely IDŐ: 15-20 perc KOROSZTÁLY: 4-12 MUNKAFORMA: csoport, plénum ESZKÖZÖK: szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges MIRE JÓ MÉG: elfogadás,...