Az Országos tanfelügyeleti kézikönyvben a következő  mondatra bukkanhatunk, elvárásként A ” Pedagógiai munkájában nyomon követhető a PDCA ciklus.”
Mi az a PDCA ciklus? Ennek jártunk utána: 

Ha beírjuk a keresőbe, hogy:  PDCA ciklus és iskola vajmi kevés információt találunk róla.
A további keresgélés a vállalat irányítás területére vezet A következő fogalmat határozza meg:A PDCA-ciklus egy ismétlődő, négylépéses menedzsment módszer, amelyet a termékek és folyamatok kontrolljára és folyamatos fejlesztésére használnak.

PDCA: plan – tervezés, do – cselekvés, check – ellenőrzés, act – beavatkozás

Nézzünk egy PDCA ciklust a gyakorlati pedagógiai munkában:

Plan: tervezés.Felkészülten, dokumentáltan megy be órára (óravázlat). Figyel arra, hogy az óra egyes mozzanatai az általa meghatározott  cél-és feladatrendszert támogassa.

Do:cselekvés. A tervnek megfelelően tanít.

Check: ellenőrzés. Nyomon követhető a a füzetek ellenőrzése, írásbeli visszajelzést ad a tanuló munkájáról stb.

Act: beavatkozás. A feladatot hibával végrehajtó tanulókkal kijavíttatja a hibákat, és külön feladatot kap.

A PDCA rendszerű gondolkodás lényege:

Folyamatos fejlődésre ösztönzi a tanárt és a diákot is. A rendszer mindig tovább javítható, az ismétlések során pedig mindig magasan minőségi szinten végezzük el a lépéseket

A PDCA ciklusban dokumentációs kényszer van ezért ellenőrizhetővé teszi a folyamatot.  Mind a négy lépésről kell legyen írásos bizonyíték.

A PDCA alkalmazása visszajelzéseket, igazolásokat adhat a fennálló hipotézisekkel kapcsolatban. Ezzel a magasabb szintű tudással már finomíthatóak, átalakíthatóak a célok (az elvárt, ideális állapot). A PDCA minden esetben közelebb visz a kitűzött célok eléréséhez.

A PDCA ciklus segíti a tanár és a diák kritikus gondolkodásának fejlesztését is.

Forrás: Tanfelügyeleti kézikönyv

 

További alapfogalmakat is találsz a görgetőben:

Pin It on Pinterest

Share This