A tekintélyelvű fegyelmezés és az együttműködésen alapuló tanár-diák kapcsolat két eltérő pedagógiai megközelítés, amelyek jelentős hatással vannak a tanulók viselkedésére, motivációjára és tanulási élményére.

Tekintélyelvű fegyelmezés

Ez a módszer arra épül, hogy a tanár abszolút tekintélyt gyakorol az osztályban, és szigorú szabályokat állít fel. A fegyelmezés eszközei közé tartoznak:

  • szankciók és büntetések a szabályok megszegése esetén,

  • egyoldalú döntéshozatal a tanár részéről,

  • kevés teret enged a tanulói autonómiának és önállóságnak,

  • a diákok inkább külső kényszer hatására követik az elvárásokat.

Előnyei:
✔ Gyors fegyelmet teremt az osztályban,
✔ Kiszámítható és egyértelmű szabályokat biztosít,
✔ Bizonyos helyzetekben hatékony lehet (pl. veszélyhelyzetekben).

Hátrányai:
✘ Csökkentheti a diákok önállóságát és kreativitását,
✘ A diákok félelemből engedelmeskedhetnek, nem belső motivációból,
✘ Hosszú távon elidegenítheti a tanulókat az iskolától.

Együttműködésen alapuló fegyelmezés

Ebben a modellben a tanár és a diákok közösen alakítják ki az osztálytermi szabályokat, és a fegyelem fenntartása párbeszédre, kölcsönös tiszteletre épül. A tanár inkább mentor vagy facilitátor szerepét tölti be. A jellemzői:

  • a tanulók bevonása a szabályok kialakításába,

  • a fegyelem és felelősség belső motivációra épül,

  • a konfliktusokat közös megoldáskereséssel kezelik,

  • az osztálytermi légkör támogató, nyitott és demokratikus.

Előnyei:
✔ Növeli a diákok önállóságát és felelősségtudatát,
✔ Erősíti a tanár-diák kapcsolatot és a kölcsönös tiszteletet,
✔ Motiváltabb és aktívabb diákokat eredményezhet.

Hátrányai:
✘ Több időt és türelmet igényel a tanártól,
✘ Nem minden helyzetben működik hatékonyan (pl. nagy létszámú, fegyelmezetlen osztályokban),
✘ A határok meghúzása kihívást jelenthet.

Melyik a jobb megoldás?

A hatékony osztálytermi fegyelmezés valószínűleg a két módszer egyensúlyán alapszik. Egyes helyzetekben a határozott szabályok és következetes fegyelmezés szükségesek, míg máskor a párbeszéd és az együttműködés hozza meg a legjobb eredményt. A tanár személyisége, a diákok összetétele és az adott helyzet mind befolyásolják, melyik megközelítés a leghatékonyabb.

Tanulnál többet az osztályteremi menedzsmentről?

Interaktív tanfolyamon megtanulhatod, hogyan alakíts ki olyan osztálymenedzsment rendszert, amellyel megelőzheted felismered és kezelheted a a fegyelmezési helyzeteket, még mielőtt problémává dagadnának!

Mit viszel magaddal ha velünk tanulsz?

Tanulási Eredmények:

A tanfolyam elvégzése után a résztvevők képesek lesznek:
Magabiztosan kezelni minden típusú viselkedési problémát
Megérteni és elemezni a diákok helytelen viselkedésének okait
Hatékony stratégiákat alkalmazni a szabályszegések kezelésére
Elősegíteni a felelősségteljes viselkedést az osztályteremben
Megelőzni a fegyelmezési problémákat a megfelelő osztálytermi környezet kialakításával
Pozitív, támogató légkört teremteni, amely elősegíti a tanulást
Hosszú távon fejleszteni a diákok önszabályozását és felelősségvállalását

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Farsangi buli a tanteremben

Farsangi buli a tanteremben

TANTÁRGY: – IDŐ: 45-120 perc KOROSZTÁLY:általános iskola MUNKAFORMA: csoport plénum ESZKÖZÖK: játéktól függően ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió erősítés

A következőkben 6 játékleírást hoztam, a klasszikus egy perc és nyersz videókat, ha már elfelejtettük, és tánctanító bulivideókat kicsiknek!

5 szemléletváltó módszer 2019-re. Classbook-óratervező, és Skillful egyéni fejlesztési terv támogatásával.

5 szemléletváltó módszer 2019-re. Classbook-óratervező, és Skillful egyéni fejlesztési terv támogatásával.

Sok (ha nem a legtöbb) pedagógus csak most kezdi hozzáigazítani a gyakorlatát a jövő változó igényeihez. Azok számára, akik szeretnék használni a foglalkozásaikon oktatás legújabb módszereit összefoglaltuk, hogy mi az öt legfontosabb új tanítási trend, amelyek pozitív...

Online kirakóval nyisd a kooperatív órádat, innen már egyszerű bármilyen témát bevezetni! Értékelést se hagy ki a végén!

Online kirakóval nyisd a kooperatív órádat, innen már egyszerű bármilyen témát bevezetni! Értékelést se hagy ki a végén!

TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 45 perc    MUNKAFORMA:csoport      ESZKÖZÖK: laptop    ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, együttműködés, értékelés 1, Válassz egy képet, amelyek a jelenlegi témádba illik, vagy egy olyan képet,...