
A blogbejegyzés Russell Barkley könyve alapján készült, amely a “Managing ADHD in School: The Best Evidence-Based Methods for Teachers”, címet viseli. Russell Barkley a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar küzdő gyermekek oktatásának és kezelésének legjobb, bizonyítékokon alapuló módszereit mutatja be tanárok számára.A viselkedéskezelési technikák központi szerepet játszanak abban, hogy a tanárok hogyan segíthetnek az ADHD-s diákoknak jobban kezelni impulzivitásukat és hiperaktivitásukat. Ezek a technikák bizonyítottan hatékonyak, és céljuk a diákok viselkedésének javítása az iskolai környezetben.
Főbb Viselkedéskezelési Technikák:
1. Pozitív megerősítés
- Lényege: A pozitív viselkedés következetes elismerése és jutalmazása. A pozitív megerősítés motiválja a diákokat, hogy a kívánt módon viselkedjenek.
- Hogyan alkalmazzuk?: Tanárok jutalmazhatják a diákokat kisebb nyereményekkel, dicsérettel, vagy extra tevékenységekkel, amikor megfelelően viselkednek, vagy elvégzik a feladataikat. Fontos, hogy a jutalmazás közvetlenül kövesse a pozitív viselkedést, hogy a diákok összekapcsolják a cselekedetüket a pozitív következményekkel.
2. Viselkedési szerződések
- Lényege: Egy formális megállapodás a tanár és a diák között, amely rögzíti a kívánt viselkedést és a hozzá kapcsolódó jutalmakat vagy következményeket.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanár és a diák együtt dolgozzanak ki egy szerződést, amely leírja, milyen konkrét viselkedéseket várnak el a diák részéről (pl. házi feladat időben történő leadása, csendes munka a tanóra alatt). A szerződés tartalmazza a jutalmakat is, amelyeket a diák akkor kap, ha betartja a szerződést, valamint a következményeket, ha nem sikerül teljesíteni.
3. Jutalmazó rendszerek
- Lényege: Egy pontrendszer vagy egyéb ösztönző rendszer bevezetése, ahol a diákok pontokat vagy más jutalmakat gyűjthetnek a jó viselkedésért és teljesítményért.
- Hogyan alkalmazzuk?: Minden jó viselkedésért vagy feladat teljesítésért pontokat vagy matricákat kaphatnak a diákok, amelyeket később beválthatnak jutalmakra, például egy különleges tevékenységre vagy kisebb ajándékra.
4. Konkrét, világos utasítások és visszajelzések
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára különösen fontos, hogy az utasítások világosak és könnyen érthetőek legyenek, valamint hogy azonnali és egyértelmű visszajelzéseket kapjanak.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanárok adják meg a feladatokat kisebb, jól körülhatárolt lépésekben, és biztosítsák, hogy a diákok megértsék az elvárásokat. Azonnali visszajelzés (pozitív vagy konstruktív) segít a diákoknak abban, hogy pontosan tudják, mikor cselekedtek helyesen, vagy mit kell javítaniuk.
5. Külső emlékeztetők és vizuális segédeszközök
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára hasznos lehet, ha vizuális segédeszközökkel emlékeztetik őket a feladataikra és a megfelelő viselkedésre.
- Hogyan alkalmazzuk?: Használhatók falra helyezett plakátok, képes kártyák, vagy digitális eszközök, amelyek emlékeztetik a diákokat a szabályokra, napi feladatokra vagy célokra. Például egy osztálytermi szabályokkal ellátott plakát segíthet a diákoknak emlékezni a kívánt viselkedésre.
Összefoglalás:
Barkley könyve még 95 mószertani technikát ajánl az impulzív gyerekek kezelésére. Sajnos a könyv jelenleg még magyarul nem érhető el.
Dokumentáld gyorsan, profin az óráidal, foglalkozásaidat
Legnépszerűbb óratervező sablonok
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
-
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft.
Ezek is érdekelhetnek
Storyboard az iskolában.
Történetmesélés vagy storyboard módszer az iskolában Miért olyan népszerű a mostanában? Mert mindenkihez szól. Segítségével barátságosabb lesz a tanítási óra és jobban megmarad a tananyag. Felhasználási területei, óravázlat, online offline technikák.
Egyéni fejlesztési terv alapfogalmak-
A mozgásfejlesztés elengedhetetlenül fontos az olvasás-írás megtanulásához. Részterületei a testtudat fejlesztése (testkép, testfogalom, testséma), a tapintás, a mozgásérzékelés, az egyensúlyérzet, a két testfél mozgásának összehangolása, az alapmozgások...
Lepd meg karácsonyra pedagógus vagy tanárjelölt ismerősödet praktikus ajándékkal
Elhatároztad, hogy megajándékozod tanár, tanító, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus ismerősödet? Egy személyre szabható, modern és szép ajándék, amellyel a napi munkáját segíted. Mi pedagógusoknak készítünk programokat, hogy fel tudják gyorsítani a munkájukat....
Őszi képek, alkotások. Hogyan állítsuk ki őket? 5 szokatlan, látványos módon.
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra, technika, rajz, bármely tantárgy IDŐ: 15 perc KOROSZTÁLY: bármely MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum ESZKÖZÖK: üres fal, ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: kommunikáció, képzelet, kreativitás Az...
Last minute ötlet: bemelegítő játék első osztályfőnöki órára
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra IDŐ: 5-15 perc KOROSZTÁLY: bármely MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum ESZKÖZÖK: papír, ceruza ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: bemelegítés, osztályközösség építése kommunikáció, képzelet, kreativitás ...
Nyári szünet hangulatjelekkel
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra IDŐ: 5-15 perc KOROSZTÁLY: bármely MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum ESZKÖZÖK: emojik ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: kommunikáció, képzelet, kreativitás fejlesztés, bemelegítés, levezetésEmojik...