
A blogbejegyzés Russell Barkley könyve alapján készült, amely a “Managing ADHD in School: The Best Evidence-Based Methods for Teachers”, címet viseli. Russell Barkley a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar küzdő gyermekek oktatásának és kezelésének legjobb, bizonyítékokon alapuló módszereit mutatja be tanárok számára.A viselkedéskezelési technikák központi szerepet játszanak abban, hogy a tanárok hogyan segíthetnek az ADHD-s diákoknak jobban kezelni impulzivitásukat és hiperaktivitásukat. Ezek a technikák bizonyítottan hatékonyak, és céljuk a diákok viselkedésének javítása az iskolai környezetben.
Főbb Viselkedéskezelési Technikák:
1. Pozitív megerősítés
- Lényege: A pozitív viselkedés következetes elismerése és jutalmazása. A pozitív megerősítés motiválja a diákokat, hogy a kívánt módon viselkedjenek.
- Hogyan alkalmazzuk?: Tanárok jutalmazhatják a diákokat kisebb nyereményekkel, dicsérettel, vagy extra tevékenységekkel, amikor megfelelően viselkednek, vagy elvégzik a feladataikat. Fontos, hogy a jutalmazás közvetlenül kövesse a pozitív viselkedést, hogy a diákok összekapcsolják a cselekedetüket a pozitív következményekkel.
2. Viselkedési szerződések
- Lényege: Egy formális megállapodás a tanár és a diák között, amely rögzíti a kívánt viselkedést és a hozzá kapcsolódó jutalmakat vagy következményeket.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanár és a diák együtt dolgozzanak ki egy szerződést, amely leírja, milyen konkrét viselkedéseket várnak el a diák részéről (pl. házi feladat időben történő leadása, csendes munka a tanóra alatt). A szerződés tartalmazza a jutalmakat is, amelyeket a diák akkor kap, ha betartja a szerződést, valamint a következményeket, ha nem sikerül teljesíteni.
3. Jutalmazó rendszerek
- Lényege: Egy pontrendszer vagy egyéb ösztönző rendszer bevezetése, ahol a diákok pontokat vagy más jutalmakat gyűjthetnek a jó viselkedésért és teljesítményért.
- Hogyan alkalmazzuk?: Minden jó viselkedésért vagy feladat teljesítésért pontokat vagy matricákat kaphatnak a diákok, amelyeket később beválthatnak jutalmakra, például egy különleges tevékenységre vagy kisebb ajándékra.
4. Konkrét, világos utasítások és visszajelzések
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára különösen fontos, hogy az utasítások világosak és könnyen érthetőek legyenek, valamint hogy azonnali és egyértelmű visszajelzéseket kapjanak.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanárok adják meg a feladatokat kisebb, jól körülhatárolt lépésekben, és biztosítsák, hogy a diákok megértsék az elvárásokat. Azonnali visszajelzés (pozitív vagy konstruktív) segít a diákoknak abban, hogy pontosan tudják, mikor cselekedtek helyesen, vagy mit kell javítaniuk.
5. Külső emlékeztetők és vizuális segédeszközök
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára hasznos lehet, ha vizuális segédeszközökkel emlékeztetik őket a feladataikra és a megfelelő viselkedésre.
- Hogyan alkalmazzuk?: Használhatók falra helyezett plakátok, képes kártyák, vagy digitális eszközök, amelyek emlékeztetik a diákokat a szabályokra, napi feladatokra vagy célokra. Például egy osztálytermi szabályokkal ellátott plakát segíthet a diákoknak emlékezni a kívánt viselkedésre.
Összefoglalás:
Barkley könyve még 95 mószertani technikát ajánl az impulzív gyerekek kezelésére. Sajnos a könyv jelenleg még magyarul nem érhető el.
Dokumentáld gyorsan, profin az óráidal, foglalkozásaidat
Legnépszerűbb óratervező sablonok
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
-
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft.
Ezek is érdekelhetnek
“Almaságok”- Alma projektnap csoportszobára, tanteremre szabva
"Minden nap egy alma és a doktort távol tartja"; „Szereti más almáját enni”; „Későn érő alma tovább tart”; „A tiltott alma mindig jobb ízű”; „Nem esik messze az alma a fájától” – ezek a népi szólások, közmondások is bizonyítják, hogy az alma a legfontosabb gyümölcs...
Október 23: óratervek, foglalkozástervek, ünnepi forgatókönyvek, videók gyűjteménye 1-12. osztályig
Gyerekként nem mindig értettük, hogy miért "ötvenhatoznak" folyton a tévében, a rádióban. Komor képek, drámai zene. Ellenpontja volt ez a rendszerváltás utáni eufórikus hangulatnak. Pedig 1956 október 23-án ugyanilyen mámoros hangulat lehetett. Egy ideig... Valószínű,...
Problémamegoldás, kreativitás fejlesztés játékosan-25 azonnal használható gyakorlat
Az iskolákban egyre inkább előkerülnek a problémamegoldó feladatok. Nagy szükség van erre az életben is. A problémamegoldáshoz pedig kreativitás, alkotóképesség...
ŐSZI TANTEREM INSPIRÁCIÓK. Az ősz a hangulatok kiapadhatatlan forrása.
Te is imádod az őszt? Színes levelek, alma, sütőtök, meleg sál, csizma, avarillat és csípős időjárás. Szeretem ezt az évszakot, öltözzön őszbe a tanterem is! Örüljünk ennek a gyönyörű évszaknak! Az őszi inspiráció a gazdag, merész színekről szól. A feketék, a barna,...
FELKÉSZÜLÉS TANÓRAI LÁTOGATÁSRA. A TANÓRÁK ELLENŐRZÉSE, ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE –A VEZETŐ LEHETŐSÉGEI PEDAGÓGUSOK FEJLESZTÉSÉRE
Ellenőrzés = az a vezetési funkció, amely valamennyi szervezet tevékenységének minőségjegyeit és célszerűségét vizsgálja. Célja, hogy eredményeiből következtetéseket vonjunk le. Az iskolában folyó oktató-nevelő munka legfontosabb eleme a tanítási óra. Az ellenőrzést...
Akciós Classbook-óratervező programok pedagógusoknak óratervek, vázlatok írásához
Ismerd meg a Classbook-óratervező programot, amelyet szakértők és tanárok fejlesztettek, hogy könnyen, gyorsan, precízen lehessen óraterveket, óravázlatokat írni! A 2018. évi minősítővizsgára, minősítési eljárásra készülő pedagógusok munkáját...