
Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?
A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:
- Figyelem szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
- Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
- Elismerés és sikerélmény szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
- Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
- Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
- Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
- Tartozás és közösség iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
- Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
- Autonómia és kontroll szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
- Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
- Kapcsolódás és szeretet szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
- Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
- Önértékelés és kompetencia szükséglete
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
- Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.
Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?
A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.
Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
Almatorony
TANTÁRGY: környezet, biológia, természetismeret, technika, fizika KOROSZTÁLY:alsó, felső tagozat, középiskola IDŐ:25-45 perc MUNKAFORMA: csoport ESZKÖZÖK: alma hurkapálcika, ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: környezet, egészség tudatosítás,STEAM,...
Őszi gyümölcsök projekt
TANTÁRGY: környezet, biológia, természetismeret KOROSZTÁLY:óvoda, alsó tagozat IDŐ:45-90 perc MUNKAFORMA: csoport ESZKÖZÖK: szükséges ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG: környezet, egészség tudatosításAz őszi gyümölcsök projektnap/ projektóra nagyszerű...
Szabadtéri játék csoportoknak, kicsikre nagyokra szabva
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:óvoda, alsótagozat, felsőtagozat, középiskola, felnőtt IDŐ:15- 45 perc MUNKAFORMA: egyéni,páros, csoport ESZKÖZÖK: feladatok ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG:környezeti tudatosság, csoportmunka Életkortól, a csoport...
Oktatók, nevelők mentális egészségéért
Egy tanulmány és szerint a tanítás az egyik legstresszesebb munka az USA-ban. Az Amerikai Tanárok Szövetségének 2017-es oktatói munkaminőség-felméréséből kiderült, hogy a tanárok 61 százaléka mondta azt, hogy munkája mindig vagy gyakran stresszes volt – ez több mint...
Legviccesebb jégtörő kérdések, amelyekkel garantált a szórakozás
TANTÁRGY: magyar, idegennyelv, osztályfőnöki KOROSZTÁLY:felsőtagozat, középiskola, felnőtt IDŐ:15- 45 perc MUNKAFORMA: csoport ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, pozitív légkör megteremtése,Amire...
Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra
Rendelés és licenc- idő hosszabbításMegkönnyítjük a munkád!Óraterv és egyéni fejlesztési terv sablonjaink, olyan számítógépes programok, melyek beépített modulokkal- és kulcsszavakkal segítik a pedagógusok adminisztrációs munkáját. A mindenkori ajánlásoknak,...