
Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?
A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:
- Figyelem szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
- Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
- Elismerés és sikerélmény szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
- Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
- Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
- Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
- Tartozás és közösség iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
- Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
- Autonómia és kontroll szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
- Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
- Kapcsolódás és szeretet szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
- Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
- Önértékelés és kompetencia szükséglete
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
- Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.
Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?
A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.
Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
“Almaságok”- Alma projektnap csoportszobára, tanteremre szabva
"Minden nap egy alma és a doktort távol tartja"; „Szereti más almáját enni”; „Későn érő alma tovább tart”; „A tiltott alma mindig jobb ízű”; „Nem esik messze az alma a fájától” – ezek a népi szólások, közmondások is bizonyítják, hogy az alma a legfontosabb gyümölcs...
Október 23: óratervek, foglalkozástervek, ünnepi forgatókönyvek, videók gyűjteménye 1-12. osztályig
Gyerekként nem mindig értettük, hogy miért "ötvenhatoznak" folyton a tévében, a rádióban. Komor képek, drámai zene. Ellenpontja volt ez a rendszerváltás utáni eufórikus hangulatnak. Pedig 1956 október 23-án ugyanilyen mámoros hangulat lehetett. Egy ideig... Valószínű,...
Problémamegoldás, kreativitás fejlesztés játékosan-25 azonnal használható gyakorlat
Az iskolákban egyre inkább előkerülnek a problémamegoldó feladatok. Nagy szükség van erre az életben is. A problémamegoldáshoz pedig kreativitás, alkotóképesség...
ŐSZI TANTEREM INSPIRÁCIÓK. Az ősz a hangulatok kiapadhatatlan forrása.
Te is imádod az őszt? Színes levelek, alma, sütőtök, meleg sál, csizma, avarillat és csípős időjárás. Szeretem ezt az évszakot, öltözzön őszbe a tanterem is! Örüljünk ennek a gyönyörű évszaknak! Az őszi inspiráció a gazdag, merész színekről szól. A feketék, a barna,...
FELKÉSZÜLÉS TANÓRAI LÁTOGATÁSRA. A TANÓRÁK ELLENŐRZÉSE, ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE –A VEZETŐ LEHETŐSÉGEI PEDAGÓGUSOK FEJLESZTÉSÉRE
Ellenőrzés = az a vezetési funkció, amely valamennyi szervezet tevékenységének minőségjegyeit és célszerűségét vizsgálja. Célja, hogy eredményeiből következtetéseket vonjunk le. Az iskolában folyó oktató-nevelő munka legfontosabb eleme a tanítási óra. Az ellenőrzést...
Akciós Classbook-óratervező programok pedagógusoknak óratervek, vázlatok írásához
Ismerd meg a Classbook-óratervező programot, amelyet szakértők és tanárok fejlesztettek, hogy könnyen, gyorsan, precízen lehessen óraterveket, óravázlatokat írni! A 2018. évi minősítővizsgára, minősítési eljárásra készülő pedagógusok munkáját...