
Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?
A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:
- Figyelem szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
- Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
- Elismerés és sikerélmény szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
- Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
- Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
- Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
- Tartozás és közösség iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
- Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
- Autonómia és kontroll szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
- Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
- Kapcsolódás és szeretet szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
- Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
- Önértékelés és kompetencia szükséglete
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
- Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.
Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?
A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.
Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
Rövid összefoglalás: Tanítási óra menete és didaktikai alapelvek
A tanítási óra menete A tanítási órákat sokféle módon szervezhetjük, lehetnek bár egy nagyobb egység részei, mégis, érdemes őket önálló egységként kezelni. Érdemes ezen lista lapján felépíteni az órák szerkezetét. Bármi legyen is a téma, az órák kézben tarthatók,...
Fejlesztő értékelés az osztályteremben.
A fejlesztő értékelesés a tanári eszközkészlet részét képezi. Nem kell bonyolultnak vagy időigényesnek lenniük. Van azonban néhány dolog, ami kulcsfontosságú a hatékonyság szempontjából.
A fejlesztő értékelés lépésről-lépésre, eszközök, módszerek a gyakorlatban
A fejlesztő értékelés, az értékelési módszerek olyan változatos széles skálája, amelyeket a tanulási folyamat során FOLYAMATOS ÉRTÉKLÉSRE HASZNÁLUNK. A tanulók és tanáraik folyamatos visszajelzést kapnak arról, hogy hol tartanak azokat a fogalmakat, amelyeket a tanulók még nem értettek meg, a készségeket, amelyek elsajátítására még energiát kell fordítani.
Egyéni fejlesztés óvodában iskolában
Az egyéni fejlesztési terv a pedagógus napi munkájához ad segítséget, vezérfonal és támpont.
Óraterv receptek. Ha így készíted, jó nyomon jársz.
Szeretnénk figyelmedbe ajánlani 3 pedagógusoknak készült termékünket, melyekkel az előírásoknak megfelelő óraterveket, óravázlatokat, egyéni fejlesztési terveket lehet gyorsan készíteni. Évek óta készítünk számítógépes programokat, amelyekkel a pedagógusok...
Óraterv receptek 2019/20-as tanévre. Ha ezek alapján készülsz jó nyomon jársz.
Bemutatok három számítógépes programot, amelyet pedagógusokkal, gyógypedagógusokkal fejlesztettünk, hogy a közoktatásban dolgozó pedagógusok és gyógypedagógusok szakszerűen tudják dokumentálni a tanóráikat, a foglalkozásaikat és egyéni fejlesztési terveiket.