A tanítási óra menete
- A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása
- A tanulók informálása az óra céljáról
- A tanulók – a témával kapcsolatos – előzetes ismereteinek ellenőrzése, felidéztetése
- Az új ismeretek prezentálása (induktív, deduktív, vagy problémamegoldó ismeretfeldolgozás)
- Az új ismeretek elemzése (analízis: amikor az adott tényeket, jelenségeket, folyamatokat részekre bontjuk és a lényeges összefüggéseket megállapítjuk; szintézis: az eredmények egyesítése és általánosítása)
- Fogalomalkotás, következtetés (szabály) megszövegezése (absztrakcióval és általánosítással)
- Rendszerezés és rögzítés (a rendszerezés lehet: elsődleges, parciális, átfogó, komplex; a rögzítés bevált módja az ismétlés, lehet elsődleges, folyamatos; általában a rendszerezés és rögzítés összekapcsolódik)
- A tanultak alkalmazása és a visszacsatolás (az újonnan megszerzett ismeretek felhasználása, feladat- és problémamegoldása gyakorlás formájában, majd sor kerülhet az alkotók produktív alkalmazására)
- A tanulói teljesítmény ellenőrzése és értékelése
A tanítási óra szerkezetét meghatározó tényezők
- A didaktikai feladatok (részletesen később)
- A tantárgy és a tananyag sajátosságai (bonyolult vagy könnyebb, verbális vagy gyakorlatias jellegű)
- A tanulók életkori sajátosságai, értelmi képességeik fejlettsége (pl. kicsiknél az előadás jellegű ismeretközlést minimális szintre kell tenni, hisz koncentráló képességük még kisebb)
- A munkaformák (frontális-csoportos-páros-egyéni munka)
- Az oktatási módszerek (a tanár által választott és alkalmazott módszer meghatározó az óra szerkezetében, figyelembe kell venni: – a tanulási törvényeket, – az osztály fejlettségét, – összetételét, – a tananyag jellegét, – a tanár lehetőségeit, – a didaktikai alapelveket)
Még több alapfogalmat keresel? Pedagógiai alapfogalmakat itt találod
A mai nap értékesített óratervező programok
Didaktikai alapelvek
Tudományosság: a tananyag tükrözze az adott szaktudomány eredményeit
Motiválás: a tanulási kedv felébresztése
Aktivizálás: ped-i tevékenység melynek célja a tanulók belső aktivitásának kialakítása(figyelemkoncentráció, gondolkodási intenzitás, emlékezeti élénkség stb.)
Érthetőség: a tananyag tanulhatóvá tétele
Fokozatosság: az előzetes ismeretekre építve
Rendszeresség: a tananyag áttekinthető, logikus felépítése és optimális adagolása
Szemléletesség: a valóság ábrázolásának modellezése, annak alkalmazása; egyben a tanulói megfigyelés pedagógiai irányítása
Tartósság: az elsajátított ismeretek jártasságok, készségek beépítése a tanulók személyiségébe
Differenciálás: egyénre szabás
Visszacsatolás: figyeljünk arra, hogy a tanulók saját előrehaladásukról tájékoztatva legyenek
Megerősítés: akár pozitív, akár negatív megerősítés
A didaktikai feladatok és az óratípusok összefüggése
Didaktikai feladatok Átfogó, komplex didaktikai feladatok (ez a leggyakoribb):
- a.) új ismeret feldolgozása
- b.) alkalmazás
Esetenként önállóan megjelenő didaktikai feladatok:
- a.) ismétlő rendszerezés
- b.) ellenőrző értékelés
Az oktatási folyamat időnként önálló didaktikai feladattá váló mozzanata: a motiválás
A didaktikai feladatok jellemzői az egyidejűség és az egymásutániság. Bár az oktatás törvényszerűségei által meghatározott rendben követik egymást, de váltakoznak is és átszövődnek.
Motiválás –> Új ismeret feldolgozás –> Alkalmazás –> Új ismeret feldolgozás –> Alkalmazás –> Ismétlő rendszerezés –> Ellenőrző értékelés
Megismerkednél az óratervező programjainkkal? Ide kattintva megismerheted az A és B változatban tervező programjainkat, amelyek az itt felsorolt fogalmakat is tartalmazzák
Óratípusok
Didaktikai feladatok Óratípusok
Új ismeret feldolgozása Új ismereteket feldolgozó óra
A feldolgozott ismeretek alkalmazása Alkalmazó (gyakorló) óra
Ismétlő rendszerezés Rendszerező óra
Ellenőrző értékelés Ellenőrző (témazáró) óra
Az óratípus mindig a didaktikai fő feladattól függ. Az óratípusokon belül sokféle óravariáns rejlik. A legtöbb esetben egy-egy órán több didaktikai feladat megoldására is lehetőség nyílik. Az óratípust az határozza meg, hogy az adott órán melyik a legfontosabb didaktikai feladat.
A tanítási órák főbb típusain belül további órafajtát tervezhetünk
Új ismeretet feldolgozó órák
- frontális munkával vezetett óra
- csoportmunkában végzett ismeretfeldolgozás
- programozott oktatás (számítógép, oktatógép, programozott tankönyvű
- új ismeret feldolgozása egyéni munkával (munkafüzet, feladatlap)
- új ismeretek szerzése TV-adás, video, film segítségével
Alkalmazó (feladatmegoldó) órák
- készségfejlesztő óra
- gyakorló óra
- munkáltató óra
- laboratóriumi óra
- tanműhelyi óra
Új ismeretet feldolgozó és rendszerező órák
- összefoglaló óra
- múzeumi, könyvtári óra
- üzemlátogatás (szakképzésben)
- tájegység-látogatás
Ellenőrző (értékelő) órák
- témazáró ellenőrző óra (értékeléssel)
- értékelő óra (félévek végén)
Online kirakóval nyisd a kooperatív órádat, innen már egyszerű bármilyen témát bevezetni! Értékelést se hagy ki a végén!
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely IDŐ: 45 perc MUNKAFORMA:csoport ESZKÖZÖK: laptop ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, együttműködés, értékelés 1, Válassz egy képet, amelyek a jelenlegi témádba illik, vagy egy olyan képet,...
Ismerd meg és használd a Classbook-óratervező programokat! Akciósan 2018-2019-es tanévre
Ismerd meg a Classbook-óratervező programot, amelyet szakértők és tanárok fejlesztettek, hogy könnyen, gyorsan, precízen lehessen óraterveket, óravázlatokat írni! A 2018. évi minősítővizsgára, minősítési eljárásra készülő pedagógusok munkáját...
Olyan sokan nem tudják!- Egyedi karácsonyi betűk tölthetők le ingyenesen. Csak tudni kell honnan és hogyan!
Mindjárt beköszönt a karácsony! Utolsó simításként jól jöhet a karácsonyi ppt-re, üdvözlő,- képeslapunkra egy igazi ünnepi felirat.
Sokszor azt gondolom amikor képet szerkesztek, hogy nem elég jó kellene egy kis plusz, amitől az egész kép élni kezd, megváltozik az egész hangulata. Sok munkaórát beleáldozok, hogy olyan legyen minden, ahogy elképzelem. Pedig, karácsonyi betűtípusokból rengeteg van fent az interneten, csak tudni kell őket megtalálni és használni.