Kooperatív fegyelmezési technikák, az alapoktól- a gyakorlatig

Mit tanulsz meg a kurzuson?

Tanfolyami tematika

Videókkal, interaktív elemekkel támogatott oktatás

1. Fegyelmezés helyett EgyüttMűködés
    • Hagyományos fegyelmezési módszerek és azok hatékonysága
    • A EgyüttMűködik osztálymenedzsment modell alapelvei
2. Diákok viselkedésének pszichológiája

 

    • A fegyelmezetlenség fajtái – agresszió, szabályszergés, motiválatlanság, ellenszegülés
    • A problémás viselkedés mögött meghúzódó pszichológiai szükségletek- hogyan azonosítsuk be őket
3. A fegyelmezetlenséget megelőző stratégiák
    • Pozitív tantermi környezet kialakítása
    • Hogyan lehet megelőzni az agressziót, érdektelenséget, szabályszegést, ellenszegülést?
4. Mit tehetünk, amikor kialakul egy zavaró helyzet
    • Konfliktuskezelési módszerek
    • Konkrét stratégiák a szabályszegések kezelésére
5. Hosszú távú megoldások és tanulói felelősségvállalás
    • A diákok önszabályozásának fejlesztése
    • Az önálló döntéshozatal és a felelősségteljes viselkedés ösztönzése
6. Agresszió és kihívást jelentő helyzetek kezelése
    • Hogyan reagáljunk megfelelően agresszióra és konfrontációra?
    • A diákok érzelmi intelligenciájának fejlesztése
7. Energikus és motiválatlan diákok hatékony irányítása
    • Az energia produktív tanulássá alakítása
    • Strukturált tevékenységek bevezetése a zavaró viselkedés csökkentésére
8. Tanári szerep és kommunikáció fejlesztése
    • Hatékony kommunikáció a fegyelem fenntartásához
    • A tanár-diák kapcsolat erősítése

EgyüttMűködik- kooperatív fegyelmezési technikák online tananyag

Kevesebb stressz. Kevesebb konfliktus.

A legtöbb tanár több energiát éget el nap mint nap a fegyelmezésre, konfliktuskezelésre mint a tanításra.

Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk.

Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.

Ez a szemléletváltás nem több munkát jelent – hanem kevesebbet.

Ha felismered a problémás viselkedések mögött meghúzódó érzelmi szükségleteket:

  • a gyerek kevesebbszer fog kiakadni, dacolni, „ellened menni”,

  • te kevesebbszer érzed magad tehetetlennek, kimerültnek,

  • és az óráid nyugodtabbak, kezelhetőbbek lesznek – kevesebb erőfeszítéssel.

Nem az a cél, hogy mindent „tökéletesen” csinálj – hanem az, hogy okosabban reagálj. Hosszú távon ez azt jelenti:

✅ kevesebb fegyelmezés
✅ több figyelem a tanításra
✅ jobb kapcsolat a diákokkal
✅ és ami talán a legfontosabb: kisebb érzelmi kiégés

Logikusan felépített kiváló tanulói élménnyel támogatott szép kivitelű tanfolyam

Nézz bele

Telefonról is elérhető 

atKooperatív Fegyelmezési Technikák – Tudományos Alapok és Gyakorlati Példák

A fegyelmezés a pedagógusok egyik legnagyobb kihívása, de nem kell, hogy ez stresszt vagy konfliktust jelentsen. A kooperatív fegyelmezési technikák célja, hogy támogató, együttműködésen alapuló tanulási környezetet teremtsenek, ahol a diákok nemcsak elfogadják a szabályokat, hanem magukénak is érzik azokat.

A Kooperatív Fegyelmezés Tudományos Háttere

A hagyományos fegyelmezési módszerek gyakran büntetésre épülnek, amelyek hosszú távon nem hatékonyak a pozitív viselkedés kialakításában (Dweck, 2006). A kooperatív fegyelmezés viszont a tanár-diák kapcsolat erősítésére és a belső motiváció fejlesztésére összpontosít (Kohn, 1996).

Az elmélet alapjai:

  • Öndeterminációs elmélet (Deci & Ryan, 1985) – A diákok akkor viselkednek felelősségteljesen, ha autonómiát, kompetenciát és kapcsolatokat élhetnek meg a tanulási környezetükben.
  • Pozitív fegyelmezés (Nelsen, 2006) – Az együttműködés és a következményekre épülő tanítás hatékonyabb, mint a büntetés.
  • Konstruktivista pedagógia (Vygotsky, 1978) – A tanulás közösségi folyamat, ahol a diákok egymástól is tanulnak.

Mi történne, ha nem csak a viselkedést, hanem a mögötte lévő okokat is látnánk?

Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. A diákok nem mindig tudják elmondani, mire van szükségük – de a viselkedésük beszél helyettük. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk. Nem ellenségei, hanem szövetségesei leszünk a gyerekeknek.

Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.
Olyan eszközök, amelyekkel:

  • csökken a konfliktusok száma,

  • javul az osztály légköre,

  • kevesebb energiát visz el a fegyelmezés,

  • és hosszú távon önállóbb, felelősebb diákokat nevelhetünk

 

Zárszó

A kooperatív fegyelmezési technikák -új szemléletű hozzáállás egy osztály vezetésére. Megelőzi a legtöbb konfliktus kialakulását, a rend fenntartását  szolgálja, és pozitív, támogató tanulási környezetet alakít ki. A diákokat tanítja a felelősségteljes, együttműködő viselkedésre.

🔗 Források:

  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Self-determination theory.
  • Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success.
  • Kohn, A. (1996). Beyond discipline: From compliance to community.
  • Nelsen, J. (2006). Positive Discipline.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes.

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Olyan sokan nem tudják!- Egyedi karácsonyi betűk tölthetők le ingyenesen. Csak tudni kell honnan és hogyan!

Olyan sokan nem tudják!- Egyedi karácsonyi betűk tölthetők le ingyenesen. Csak tudni kell honnan és hogyan!

Mindjárt beköszönt a karácsony! Utolsó simításként jól jöhet a karácsonyi ppt-re, üdvözlő,- képeslapunkra egy igazi ünnepi felirat.

Sokszor azt gondolom amikor képet szerkesztek, hogy nem elég jó kellene egy kis plusz, amitől az egész kép élni kezd, megváltozik az egész hangulata. Sok munkaórát beleáldozok, hogy olyan legyen minden, ahogy elképzelem. Pedig, karácsonyi betűtípusokból rengeteg van fent az interneten, csak tudni kell őket megtalálni és használni.

A tanítási óra menete és didaktikai alapelvek

A tanítási óra menete és didaktikai alapelvek

A tanítási óra menete A figyelem felkeltése, a tanulás motivációjának biztosítása A tanulók informálása az óra céljáról A tanulók - a témával kapcsolatos - előzetes ismereteinek ellenőrzése, felidéztetése Az új ismeretek prezentálása (induktív, deduktív, vagy...

Last minute adventi ötletek

Last minute adventi ötletek

Advent időszaka a várakozás jegyében telik. Várjuk a fény megszületését, a világosság növekedését. Jézus születésére való várakozás, a felkészülés, a reménykedés időszaka. Az advent szó jelentése eljövetel. A latin adventus Domini („az Úr eljövetele”) kifejezésből...