A másokkal való együttműködés szükséges és alapvető képesség egy közösségben.  Azok a tanulók lesznek előnyben, akik jól kommunikálnak, tudásukkal hozzájárulnak a közösség fejlődéséhez, tudnak tárgyalni, tudják képviselni a véleményüket, jó konfliktuskezelők, és jól dolgoznak csapatban.
Az iskolában jó lehetőséget teremthetünk, hogy mindezen képességeket biztonságos környezetbe sajátítsák el, gyakorolják.

Csoportmunkában a tanulók és tanárok is egy olyan komplex rendszerben dolgozhatnak, ahol a tudás és az ismeretátadás nem csak egyéni szinten, de csoport vagy osztályszinten is megvalósul. A tanárnak átalakul a szerepköre, az ismeretátadás helyett az irányító szerep jut.

A munkaforma eltolódása maga után vonja azt is, hogy az értékelési rendszerünket is át kell gondolni.Hogyan értékeljük a csoportmunkát és benne az egyén szerepét?A csoportmunkák teljesítményét: ön és társértékelés keretében jól lehet vizsgálni. A csoport tagjai értékelik/pontozzák/osztályozzák a maguk és egymás munkáját,  egy értékelő lap segítségével.

Milyen előnye van a módszernek?
A tanulók megtanulnak egy értékelési kultúrát, amelyben saját magukat és társukat is reálisabban látják.
A tanulói hozzáállás megváltozik.
Elősegíti a minőségi munkát az osztályteremben.
A tanulók tanulnak mások sikeréből és hibáiból.
Azonnali visszajelzést ad a tanulóknak és a tanárnak is.
Nagy létszámú osztály esetén reálisabb képet ad a tanárnak, az egyéni teljesítményről is.
Idő takarít meg a tanárnak!

Hogyan kezdjük hozzá?

1. Mielőtt elkezdődik a munka, tisztázni kell a “játékszabályokat”. Meg kell beszélni a csoportmunka menetét, az elvárt eredményt és a kívánt tanulói viselkedést és hozzáállást.
2. Meg kell beszélni az értékelőlap szempontsorát.  El kell mondani a tanulóknak, hogy, hogy maguk és társaik érdekében  is aktívan, képességüknek megfelelően részt kell vállalniuk a közös munkában.
3. A tanulóknak el kell mondani, hogy mit és milyen arányban értékelünk. Egyéni munka minőségét, a csoport elkészült munkájának a minőségét, vagy az együttműködést. Hogyan vesszük figyelembe a csoportértékelő lap eredményét.

Pontokkal, százalékkal, jeggyel vagy szövegesen értékelünk.
Hogyan számít be az egyéni értékelésbe.

 

 

Hogyan lehet a csoportmunka eredményét jeggyel kifejezni?

  • Egy jeggyel értékelem a csoport minden tagját, az elvégzett munka minősége alapján.
  • Egyéni jeggyel értékelek, a csoportértékelő lap segítségével.
  • Egy jeggyel értékelek egyéni munkát és egy jeggyel az elkészült feladatot.
  • Egy jeggyel az együttműködést, egy jeggyel az egyéni teljesítményt és egy jeggyel a csoportteljesítményt értékelem.

Mely korosztályt lehet bevonni a társértékelés rendszerébe?

Iskola első osztályától. Kevesebb szemponttal, és a szempontsort emojikkal jelezve.
Saját tapasztalat: Érdemes pontosan követni a módszert, mert ha nincsenek tisztázva a szabályok, akkor értetlenkedés lesz belőle. Az értékelő lap szempontsora segíti a gyerekeket az értékelésben. A csoportértékelő lap használata is gyakorlást igényel. A hiányosságokat úgy jelzem vissza, hogy miben kell fejlődni az adott csoporttagnak.Egyebek mellett, a tanulók igazságosabbnak ítélik, ha beleszólhatnak ők is a jegyek alakulásába. És tényleg időmegtakarító módszer.
Az értékelő lapot  itt lehet letölteni:

Klasszikus MAFFIA játék leírása

A Maffiajáték Leírása: Játékosok száma: 10-16 főEszközök: Kártyák (három maffia tag és a szereplők számára megfelelő számú kártya, nyomozó és orvos szerephez király és királynő kártyák) 1. A szereplők kiosztása: Maffia tagjai: Kiválasztunk egy színt (pl. pikk vagy...

Papírlánc

Amíg a papírlánc elkészül a csoport tagjai jobban megismerik egymást, és közösségi élményt teremtenek, miközben együtt dolgoznak egy kreatív feladaton.  Számos iskolai órán vagy helyzetben is jól alkalmazható, mert segíti a diákok közötti kommunikációt, együttműködést...

Tudatos csoportirányítás, osztálymenedzsment a 7 meghatározó érzelmi szükséglet

Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat? A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait...

Viselkedéskezelési technika : Ha van nehezen kezelhető diák az osztályban

A blogbejegyzés Russell Barkley könyve alapján készült, amely a "Managing ADHD in School: The Best Evidence-Based Methods for Teachers", címet viseli. Russell Barkley a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar  küzdő gyermekek oktatásának és kezelésének legjobb,...

Első nap az iskolában: Csapatépítő játékok

Az új tanév kezdetével nemcsak a tanulás, hanem a közösségépítés is fontos szerepet kap az iskolai életben. A csapatépítő feladatok lehetőséget nyújtanak arra, hogy a diákok jobban megismerjék egymást, erősítsék az együttműködési készségeiket. Az alábbiakban...

Inkább…?- 20 dilemma kérdés, hogy feldobd az órádat+ közösségépítő feladatok

Az "Inkább...?" kérdések feldolgozása során egy más megközlítésben ismerjük egymást, mivel segíthet a csapattagok közötti kapcsolatok erősítésödnek, valamint megismerjük az egyéni preferenciákat és értékeket, lehetőség van az önkifejezésre. Itt van néhány csapatépítő...

Tanuld meg nyáron az óratervező és az egyéni fejlesztési programok használatát

Útmutató a pedagógusok előmeneteli rendszere szerint Oktató videókkalA formát mi adjuk a tartalmat te!óravázlat, óraterv, egyéni fejlesztési  sablonok beépített elrendezéssel, pedagógiai kifejezésekkel az "Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I....
tanár tábla

Tankerületek által támogatott Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programjaink: Kattints és tudj meg többet!

Óratervek, egyéni fejlesztési terv elkészítése programmal!ProgramjainkÓraterv A  Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez Hatodik, javított változat szempontjai szerinti óratervek készítésére alkalmas.Óraterv B ...
konfliktuskezelés az osztályban

Hogyan rendezd a konfliktusokat az osztályban? – konfliktus megoldó tréning feladatok

Konfliktuskezelési feladatok segítenek a diákoknak megérteni és hatékonyan kezelni a konfliktusokat. Például szerepjátékok, ahol a diákok megjelenítik különböző konfliktushelyzeteket, majd közösen megbeszélik a legjobb megoldásokat. Ezek a csoportdinamikai feladatok segíthetnek az osztályközösség erősítésében, a diákok közötti kapcsolatok kialakításában és az együttműködési készségek fejlesztésében.

mozaik módszer

Mozaik módszer

TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ:45 perc    MUNKAFORMA:csoport      ESZKÖZÖK: tankönyv füzet, kiegészítő anyag      ELŐKÉSZÍTÉS:nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: versengés megszüntetése egy csoporton belül A "Mozaik módszer" egy olyan tanítási módszer, ami -...