
Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?
A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:
- Figyelem szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
- Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
- Elismerés és sikerélmény szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
- Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
- Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
- Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
- Tartozás és közösség iránti szükséglet
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
- Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
- Autonómia és kontroll szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
- Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
- Kapcsolódás és szeretet szükséglete
- Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
- Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
- Önértékelés és kompetencia szükséglete
- Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
- Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.
Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?
A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.
Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
MINDEN NAPRA EGY OSZTÁLYTERMI BEMELEGÍTŐ JÁTÉK, ELŐKÉSZÍTÉS NÉLKÜL
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely IDŐ: 5-10 perc MUNKAFORMA: a) egyéni,pár, csoport ESZKÖZÖK:nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: előismeretek mozgósítása, csoportkohézió Hétfő MIT ÍROK A HÁTADRA?A párok egyik tagja hátat...
Ötletes őszi album másképp
Forrás:Pinterest
Egyéni fejlesztési terv mozgásfejlesztés alapfogalmak-nagymozgás, finommozgás, grafomotorikum
A bejegyzésben olvasható egy rövid összefoglaló a mozgásfejlesztésről, egy mozgásfejlesztés alapfogalmak lista, és egy videóban bemutatom, hogy hogyan lehet összehangolni a mozgásfejlesztés céljait a tevékenységekkel. Az értelmi fejlődés alapja a mozgás!...
10 perces együttműködést fejlesztő játékok a szabadban
TANTÁRGY: összes IDŐ: 10 perc MUNKAFORMA: Csoport ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: együttműködés, elfogadás fejlesztés, tanórai bemelegítés, levezetés Szöcske Életkor: 6 éves kortól Létszám: 2-40 fő Időtartam: 10 perc A játék célja:...
MEGVÁLTOZOTT TANÁRI SZEREP. A 21. század új értékeket hozott.
MEGVÁLTOZOTT TANÁRI SZEREP.ÍGY LÉGY A HELYZET MAGASLATÁN! Már nem ismeretközlő, nem tudós, nem barát. Hanem mi? A 21.századra a tanár felszabadult a hagyományos ismeretközlő szerep alól, és egyrészt segítőként, támogatóként, mint a tanulókkal együtt dolgozó...
Gesztenyeinspirációk
Első színesedő levelek, rövidülő nappalok, hűvös esték mellett igazi szeptemberi hangulatot hoznak a gesztenyék. Nincs gyerek, aki ne szeretné gyűjteni, megérinteni és ne indulna be a fantáziája. Mit készíthetnénk belőle? [gallery...