ugróiskola variációk

TANTÁRGY: bármely  KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 45 perc   MUNKAFORMA: csoport ESZKÖZÖK:   papír, toll, plakát ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, pozitív légkör megteremtése, csoportnorma kialakítása

Iskoláskorban a csoportnyomás hatása egyre erősebb, egészen kamaszkorig, amikor újra csökken a konformitás. A csoportnormák a csoport magatartásának szabályait jelentik. A csoport tudatalatti folyamatok és explicit csoportnyomás révén tudja befolyásolni saját tagjait. A konformitás két lényeges oknál fogva jöhet létre: egyrészt, az adott személyeknek bíznia kell abban, hogy a csoportnak mindig igaza van, valamint, hogy a csoport elfogadja és támogassa minden tagját. 

A konformitás nagymértékben függ a csoport kohéziójától. Gyengébb kapcsolatokból álló együttesben előfordul, hogy valaki nem követi a csoport diktálta irányvonalat, egy szoros, küldetéstudatos csoportban azonban ez komoly következményekkel járhat. A csoport tagjai az összetartozást  „rituálé”formájában gyakorolják az odatartozók a közös viselkedésmódokat, amelyekkel minden alkalommal meg lehet tapasztalni az odatartozás örömét és az elfogadást.

Egyenesen következik ebből, hogy a rituálék is a szabályok mentén szerveződnek. Nézzük, hogy lehet az iskolai szabályokat csoportnormává tenni.

A szabályok ismertetése leginkább az első nap feladatai közé tartozik Felolvashatod a házirendet első nap, de inkább ellenállást vagy unalmat válhat ki mint a szabályok bensővé válását. A csoportnyomással „kikényszerített” szabályokhoz gyorsabban alkalmazkodik mindenki.

Ezért ne felülről kommunikáljuk a szabályokat, hanem egy csavarral adjuk a tanulók kezébe a cselekvést.

Adjunk fel kérdéseket, amelyekre a gyerekek válaszolhatnak, írásban papíron. Ha leírják a gyerekek az azonosulást jobban segíti.

1, írj egy példát arra, amikor egy diák tisztelettel bánik a többi diákkal.

2, Ha az osztályteremben beszélsz, milyen hangerőt kell használni?

3, Mit tegyél, ha kérdezni akarsz az órán?

4, Hogyan kell viselkedni ebédelés közben? stb

Mit tegyünk a válaszokkal: írjuk ki plakátra csoportokban, szedjük össze a papírokat és osszuk ki őket, majd felolvasva a válaszokat kommenteljük azokat.

Ismétlés a tudás anyja. A szabályokat csak akkor tartja be egy közösség, ha bensővé válnak. Ezért ismételjük át őket újra és újra, és tegyünk meg mindent azért, hogy mindenki betartsa őket.

Ezek is érdekelhetnek

Tankerületek által támogatott Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programjaink: Kattints és tudj meg többet!

Tankerületek által támogatott Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programjaink: Kattints és tudj meg többet!

ProgramjainkÓraterv A sablonon Útmutató a pedagógusok minősítési rendszerében a Pedagógus I. és Pedagógus II. fokozatba lépéshez Hatodik, javított változat szempontjai szerinti óratervek készítésére alkalmas.Óraterv B sablonon Útmutató a pedagógusok minősítési...

Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra

Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra

Rendelés és licenc- idő hosszabbításMegkönnyítjük a munkád!Óraterv és egyéni fejlesztési terv sablonjaink, olyan számítógépes programok, melyek beépített modulokkal- és kulcsszavakkal segítik a pedagógusok adminisztrációs munkáját. A mindenkori ajánlásoknak,...

Pin It on Pinterest

Share This