kérdések osztályfőnöki órára

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-20 perc   KOROSZTÁLY: 4-12     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió erősítés, tapasztalati tanulás

 

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

1, Egy nagy tálba kevés vizet kell öntünk és beleteszünk egy kisebb edényt. A nagy edény tetejére átlátszó fóliátrakunk és egy súlyt helyeünk rá. Ki kell tenni a napra. Mi történik?
A meleg levegővel a vízgőz is felszáll, a magasban lehűl, felhővé alakul és csapadék formájában visszahull a földre. – Az üveget borítsuk a fűre. Az elpárolgó víz vízcseppek formájában csapódik a befőttesüveg falára.
– Helyezzünk el vizet a fűtőtesten, a fűtőtesttől távolabb, napon és teljes árnyékban. Figyeljük a víz párolgását.

2, Rajzoljunk a járdára vízzel és figyeljük a száradást. A napsugárzás által felmelegedő víz látszólag csak felszárad. Valójában vízpáraként a levegőbe emelkedik. A felmelegedő vízgőz lehűl és apró vízcseppekké alakul. Ezekből állnak a felhők, melyekből a víz aztán kicsapódik.

3, Hőérzékelés: melegítsük a vizet különböző hőmérsékletekre.
Meddig tudjuk beletenni kezünket? Ha forraljuk a vizet, a víz mennyi-
sége csökken, elpárolog –

4,Buborékoltatás szívószállal

5,Készíts gyurmahajót! Ha egy gyurma golyót vízbe teszünk, azonnal elmerül. Ha viszont ugyanilyen mennyiségű gyurmából tálkaszerű hajót formálunk, akkor az már úszni fog, mert sokkal nagyobb a felszíne, mint a gyurmagolyóé.

6,Lebegő és merülő tárgyak eregetése a vízen.

7, Kísérletezzünk különféle edényekkel, tölcsérekkel, kanalakkal, szűrővel, szivaccsal

8, Töltögetések -felveszi minden edény alakját

9, Sorba-rendezések, űrmértékek megnevezése.

10,Tegyünk a vízbe cukrot, sót, apró kavicsokat. Meleg, hideg vízben kavargatjuk, kóstolgatjuk. A sós vizet színezzük és a különböző színeket egymásra öntjük lassan.
– Étolajat öntünk a vízbe, nem elegyedik, ehhez piros paprikát keverünk.
11, Egyes anyagok beszívják a vizet, mások nem: használjunk különféle textilt, papírfajtát.
12, A te szökőkutad: Kérd egy felnőtt segítségét, hogy egy olló segítségével lyukassza át egy műanyag palack dugóját. Tégy egy pár csepp színes festéket a palackban levő vízbe. A kupakot jó szorosan csavard rá az üvegre. Jól rázd meg az üveget, hogy a festékcseppek kavarodjanak össze a vízzel. A szívószálat told át a műanyag palack dugóján.
Kint maradt a szívószál egyik vége, ezt tömd be gyurmával. Majd óvatosan szúrj a gyurmába egy gombostűt. Minden kis rést be kell tömni, így a szívószál köré is tégy egy kis gyurmát. Egy edénybe forró vizet kell önteni, majd egy kis várakozás után mindjárt működésbe lép a szökőkút. Mi is történik valójában? Az edénybe töltött melegvíz felmelegíti a palackban levő levegőt, ez lenyomja a színes vizet, és az a szívószálon keresztül menekül.

13,Vízzel töltött üvegek lehetnek a zeneszerszámok
14,Hangfelismerés: vizet csorgatunk egyik edényből a másikba

15,Építs a homokasztalon nedves homokból két hegyet, egyik oldaluk meredek a másik lankás. Az egyiket be kell ültetni mohapárnával. Önts vizet mindkét hegyre.
Milyen gyorsan haladt a víz?
Melyik hegyről vitt le több homokot?
A hegy melyik oldaláról vitt le több homokot?
– Homokasztalon alakíts ki tavat, folyót, legyen benne sziget, félsziget.
A moha, az erdei talaj sok vizet képes beszívni .Az erdő visszatartja a lehullott csapadékot .Az erdő átszűri a vizet, a víz minőségvédelmét is szolgálja.

16,Mindenki két kavicsot vesz a kezébe. Körbeállunk, és egy gyerek kívülről sétálva megérinti a gyerekek vállát. Az érintésre sorba összeütögetik a kavicsaikat saját ritmusban. Ez olyan, mint az esőcsepp koppanása. Mire mindenki “zenél”, hatalmas vihar kerekedik a csendesnek induló esőből.
Ha a játékvezető újra megérinti az “esőcsinálók” vállát, akkor a vihar elcsendesedik és az eső eláll.
17, Vizsgáld meg a vizet alaposan, keress benne úszkáló élőlényeket! Nagyítót is használhatsz a vizsgálat során. Hőmérővel mérd meg a víz hőmérsékletét! Melegíts fel egy kevés desztillált vizet, majd add hozzá az első vízmintádhoz! Figyeld meg, most miként mozognak az apró élőlények!
Mérd meg újra a víz hőmérsékletét! Milyen változásokat észlelsz az apró állatok mozgásában? Ha semmilyen változást nem tapasztalsz, ismételd meg a kísérleted még több melegvíz hozzáadásával!

18, Egy csöpögő konyhai csap 10 perc alatt teletölthet egy bögrét. Ha az osztályodba 25 diák jár, s mindegyiküknél csöpög otthon a csap, 10 perc alatt 25, egy óra alatt 150, egy nap alatt 3600 bögre víz megy veszendőbe.
A csapból csöpögő víz a lefolyón keresztül elfolyó pénz, hiszen az elpazarolt víz miatt a szüleidnek magasabb vízszámlákat kell fizetnie. Vizsgáld meg, hogy csöpögnek-e a csapok otthonodban! Ha találsz egy csöpögő csapot otthon, tegyél alá egy mérőedényt, és jegyezd fel, hogy mennyi ideig tart annak megtöltése! Hány liter víz megy veszendőbe egy nap alatt a csöpögő csap miatt?
….. telt meg egy perc alatt
….. telt meg óránként.
….. telt meg egy nap alatt.

19, Egyensúlyozó járás vonalon vízzel teli pohárral a kézben.

20, A terembe két párhuzamos vonalat húzunk, ez lesz a patak. A gyermekek feladata, hogy úgy próbáljanak átugrani a patakon, hogy közben ne essenek bele a vízbe. Többféle módon ugorhatnak:
– nekifutással
– helyből
– fél lábon
– dobbantással
– hátrafelé

+1, csíráztatás, hajtatás természetes, tiszta vízben és megváltoztatott körülmények között, szennyezett vízben.

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Hogyan készíthetsz tanfolyamokat, oktatási anyagaidból?

Online tananyagok értékesítése tanároknak, tanítóknak, oktatóknak, trénereknek

www.oraterv.hu

Pin It on Pinterest

Share This