Oktatás és flow élmény

TANTÁRGY: bármely  KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 45 perc    MUNKAFORMA: egyéni páros csoport ESZKÖZÖK:   nem szükséges  ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, pozitív légkör megteremtése, konentrációs feladat

Az „áramlás” vagy angolul flow kifejezést először Csíkszentmihályi Mihály, a pozitív pszichológia atyja alkotta meg. Egy olyan kellemes állapotot írt le, amelyben megszűnik az idő, a feladat végzése közben nem érzünk stresszt, csak könnyedséget és örömöt. A flow állapot elérése fokozza a koncentrációt, a kreativitást és az elkötelezettséget – nem is beszélve arról, hogy nagyszerű érzés. Csíkszentmihályi ezt az élményt „áramlásnak” nevezte, mert miközben erről az érzésről kérdeztek embereket, sokan leírták a folyó melletti áramlás érzését. Tanárként, csoportvezetőként el tudod juttatni a tanulóidat ebbe az állapotba.

A nyereséged egyértelmű: a tanulók szívesen végzik a feladatokat, kellemes élmény számukra az óra, felgyorsítja és megkönnyíti a tanulási folyamatot és megszűnik a fegyelmezés.

 

Csíkszentmihályi szerint több kulcsfontosságú tényező is járul hozzá az áramlási állapothoz:

Egyértelmű célok és azonnali visszajelzés.

Jelöld ki a célokat az óra elején. Mondd el, mit tanultok. A visszajelzés lehet szóbeli vagy valami egyszerű jutalom.

Csökkentsd a figyelmet elvonó tényezőket

Miután flow állapotba kerüla tanuló, az agy természetesen kiszűri a zavaró tényezőket, De amí ezt az állapotot elérjük  a külső – stresszt okozó – zavaró tényezők elterelhetik a figyelmet a flow állapothoz szükséges mentális tisztaság eléréséről. Lehet ilyen a zaj, egy fenyegető dolgozat réme is.

A multitasking csak egy mítosz

Sokan azt gondolhatják, hogy több feladat egyidejű elvégzésével gyorsabban túl lehetünk a munkán – de az igazság az, hogy a multitasking és előnyei csak egy  mítosz. Az agya egyszerre csak egy dologra tud összpontosítani. Amikor többfeladatot végez, nem két dolgot csinál egyszerre – csak arra kényszeríti az agyát, hogy gyors ütemben váltson két vagy több dolog között, ami nagy kognitív terhelést jelent.  Valószínűbb, hogy a multitasking azonnal megszakítja a munkafolyamat állapotát.

 Intenzív koncentráció egy konkrét feladatra.

Hagyd, hogy saját tempójuk alapján dolgozzanak a tanulók. Ha nincsenek időnyomás alatt jobban fognak tudni teljesíteni.

Egyensúlyt kell teremteni a készségek és a feladat nehézsége között.

A feladatok legyenek egymásra épülők és mindig csak egy kicsit legyen nehezebb mint az addig tanultak. Legyen kihívás mindenkinek a saját szintjén.

A feladat feletti személyes kontroll érzése.

Ha egy munkát valaki el tud végezni, maximálisan be tud fejezni az megelégedettséggel tölt el. Ne szakíts meg egy feladatmegoldást idő szűke miatt. Több lesz a nyereséged mintha mindent is bele akarsz szorítani az órába.

 A reflektív öntudat elvesztése.

Nem figyelik a tanulók, hogy megfeleljenek külső elvárásoknak. Tanár vagy akár a társak elvárásainak.

 Időtorzulás vagy megváltozott időérzékelés.

Az óra szinte repül tanárnak tanulónak egyaránt. Nem baj ha ezt tudatosítod is! „ Látjátok milyen gyorsan telt az óra!”

 A cselekvés és a tudatosság megszilárdítása.

A mai gyerekek olyan kevés dolgot fejeznek be. Kell hogy  érezzék  az erejét, hogy képesek pozitívan hatni a környezetükre. Cselekvéseik által valami jobb keletkezik. Hagyjuk, hogy ezt megtapasztalják ezt az élményt.

 Önjutalmazó élmény.

A flow különlegessége, hogy a cselekvések mögötti fő motiváció magában a cselekvésben rejlő örömöt jelenti.

 Az áramlási állapot előnyei

  • Amellett, hogy egyszerűen jól érzi magát, a folyamatba való bekapcsolódás számos előnnyel jár, többek között:
  • Komplex pozitív élmény amelyben az önazonosság és az érzelmek
  • Megnövekszik az elégedettség, mert a feladat sikeres elvégzése maga a jutalom.
  • Fokozódik az elkötelezettség a tantárgy a tanár iránt.
  • Felfokozott a kreativitás érzése, a flow állapotban.
  • Fokozódik az összpontosítás a feladatra
  • Kialakul egy jövőbe vetett bizalom, hogy a munkájának van értelme, értéke, és hosszú távú haszna.

Csíkszentmihályi flow állapot teóriája fontos tanuláselméleti elmélet, amelyet minden tanárnak, oktatónak és csoportvezetőnek ismernie kell. Nem ad egy meghatározott követendő utasításkészletet, de hatékony és tartós megértést és tanulási folyamatot eredményez a gyermekek számára. Nyolc jellemzője útmutatóként szolgál arra vonatkozóan, hogy mi történik az osztálytermében, és hogyan hat a gyerekekre. Az áramlási elmélet felhasználásával megteremthető a  kiegyensúlyozott együttműködés tanár és tanuló között és a legjobb tanulási környezet az oktatás minden szintjén.

Ezek is érdekelhetnek

Tankerületek által támogatott Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programjaink: Kattints és tudj meg többet!

Tankerületek által támogatott Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programjaink: Kattints és tudj meg többet!

Minden ami egy óraterv, egyéni fejlesztési terv elkészítéséhez kell egy csomagban! Előre beépített elrendezés- fejléc, óraterv kifejtése Szakkifejezések Formázott nyomtatási kép  Kiknek ajánljuk?  Óvodapedagógusoknak, tanítóknak és tanároknak 1-12. osztályig,...

Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra

Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra

Rendelés és licenc- idő hosszabbításMegkönnyítjük a munkád!Óraterv és egyéni fejlesztési terv sablonjaink, olyan számítógépes programok, melyek beépített modulokkal- és kulcsszavakkal segítik a pedagógusok adminisztrációs munkáját. A mindenkori ajánlásoknak,...

Pin It on Pinterest

Share This