
A blogbejegyzés Russell Barkley könyve alapján készült, amely a “Managing ADHD in School: The Best Evidence-Based Methods for Teachers”, címet viseli. Russell Barkley a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar küzdő gyermekek oktatásának és kezelésének legjobb, bizonyítékokon alapuló módszereit mutatja be tanárok számára.A viselkedéskezelési technikák központi szerepet játszanak abban, hogy a tanárok hogyan segíthetnek az ADHD-s diákoknak jobban kezelni impulzivitásukat és hiperaktivitásukat. Ezek a technikák bizonyítottan hatékonyak, és céljuk a diákok viselkedésének javítása az iskolai környezetben.
Főbb Viselkedéskezelési Technikák:
1. Pozitív megerősítés
- Lényege: A pozitív viselkedés következetes elismerése és jutalmazása. A pozitív megerősítés motiválja a diákokat, hogy a kívánt módon viselkedjenek.
- Hogyan alkalmazzuk?: Tanárok jutalmazhatják a diákokat kisebb nyereményekkel, dicsérettel, vagy extra tevékenységekkel, amikor megfelelően viselkednek, vagy elvégzik a feladataikat. Fontos, hogy a jutalmazás közvetlenül kövesse a pozitív viselkedést, hogy a diákok összekapcsolják a cselekedetüket a pozitív következményekkel.
2. Viselkedési szerződések
- Lényege: Egy formális megállapodás a tanár és a diák között, amely rögzíti a kívánt viselkedést és a hozzá kapcsolódó jutalmakat vagy következményeket.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanár és a diák együtt dolgozzanak ki egy szerződést, amely leírja, milyen konkrét viselkedéseket várnak el a diák részéről (pl. házi feladat időben történő leadása, csendes munka a tanóra alatt). A szerződés tartalmazza a jutalmakat is, amelyeket a diák akkor kap, ha betartja a szerződést, valamint a következményeket, ha nem sikerül teljesíteni.
3. Jutalmazó rendszerek
- Lényege: Egy pontrendszer vagy egyéb ösztönző rendszer bevezetése, ahol a diákok pontokat vagy más jutalmakat gyűjthetnek a jó viselkedésért és teljesítményért.
- Hogyan alkalmazzuk?: Minden jó viselkedésért vagy feladat teljesítésért pontokat vagy matricákat kaphatnak a diákok, amelyeket később beválthatnak jutalmakra, például egy különleges tevékenységre vagy kisebb ajándékra.
4. Konkrét, világos utasítások és visszajelzések
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára különösen fontos, hogy az utasítások világosak és könnyen érthetőek legyenek, valamint hogy azonnali és egyértelmű visszajelzéseket kapjanak.
- Hogyan alkalmazzuk?: A tanárok adják meg a feladatokat kisebb, jól körülhatárolt lépésekben, és biztosítsák, hogy a diákok megértsék az elvárásokat. Azonnali visszajelzés (pozitív vagy konstruktív) segít a diákoknak abban, hogy pontosan tudják, mikor cselekedtek helyesen, vagy mit kell javítaniuk.
5. Külső emlékeztetők és vizuális segédeszközök
- Lényege: Az ADHD-s diákok számára hasznos lehet, ha vizuális segédeszközökkel emlékeztetik őket a feladataikra és a megfelelő viselkedésre.
- Hogyan alkalmazzuk?: Használhatók falra helyezett plakátok, képes kártyák, vagy digitális eszközök, amelyek emlékeztetik a diákokat a szabályokra, napi feladatokra vagy célokra. Például egy osztálytermi szabályokkal ellátott plakát segíthet a diákoknak emlékezni a kívánt viselkedésre.
Összefoglalás:
Barkley könyve még 95 mószertani technikát ajánl az impulzív gyerekek kezelésére. Sajnos a könyv jelenleg még magyarul nem érhető el.
Dokumentáld gyorsan, profin az óráidal, foglalkozásaidat
Legnépszerűbb óratervező sablonok
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
-
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft.
Ezek is érdekelhetnek
AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra IDŐ: 45-90 perc MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum ESZKÖZÖK: csomagolópapír, filctoll ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása Sok diák szerint a szabályok rosszak,...
10 érdekes tény a tüzijátékokról
Kínában 900 körül feketelőporral töltött bambuszrudakat meggyújtva a tűzzel, füsttel és durranással űzték el a rossz szellemeket. A feljegyzések szerint az első - maihoz hasonló - tűzijátékot Kínában tartották a XII. században A tűzijátékokat olyan nagy mennyiségben...
Óratervezés alapjai-Kompetencia és a didaktikai alapelvek
Az 1990-es évek végétől a terjedt el a kompetencia alapú humánerőforrás szemlélet az Egyesült Államokban széleskörűen, és jelent meg az oktatásban, a munkaerő fejlesztésben is. Mára kompetencia minden eddiginél tágabb értelmezést kapott, felölelte a tudást és a...
MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?
TANTÁRGY: magyar irodalom, történelem,dráma, idegen nyelv, rajz, technika KOROSZTÁLY:összes IDŐ: 10-15 perc MUNKAFORMA: a) egyéni, pár, csoport plénum ESZKÖZÖK: kő és fantázia ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG: fantázia, képzelet,...
A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”
A nem óvodai csoportban vagy osztálykeretben szervezett, hanem kiválogatott problémás gyerekek számára indított fejlesztő foglalkozásokat lehet egyénileg vagy csoportosan tartani, de hat főnél semmiképpen sem lehet nagyobb a csoport. Agresszív, impulzív gyerekek...
Az élelmesebb diákok egy része a gyakorikérdések.hu-n oldatja meg a háziját.
Nyári élményeim másképp: látványosan, megosztva Írnátok nekem egy oldalas fogalmazást a nyárról? E/1 személyben :D? A kérdés nem vicc! Az élelmesebb diákok egy része a gyakorikérdések.hu-n oldatja meg a háziját. Sok gyereknek az első "nemszeretem" feladatává...