gyerekek pancsolnak a vízben

Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?

A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:

  1. Figyelem szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
    • Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
  2. Elismerés és sikerélmény szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
    • Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
  3. Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
    • Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
  4. Tartozás és közösség iránti szükséglet
    • Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
    • Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
  5. Autonómia és kontroll szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
    • Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
  6. Kapcsolódás és szeretet szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
    • Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
  7. Önértékelés és kompetencia szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
    • Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.

 

Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?

A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.

Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Utolsó 1 perc a tanítási órán

Utolsó 1 perc a tanítási órán

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 1 perc perc   KOROSZTÁLY: 6-18     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:nem  szükséges  MIRE JÓ MÉG: motiváció, óra tudatos lezárása, önreflexió A tanítási órák tudatos lezárása, megkoronázza a tanítás órát....

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-20 perc   KOROSZTÁLY: 4-12     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió...

Tavaszidekoráció

Tavaszidekoráció

Mire lesz szükséged? Anyagok: 80–120 g / m²-es  papír rózsaszín árnyalatokban, fekete papír, ragasztópisztoly, kézműves ragasztó,  húr akasztásra, olló 1) Szirom sablon méretek:  12 x 12 cm, 13 x 13 cm, 14 x 14 cm, 15 x 15 cm, 16 x 16 cm 2) 35 cm x 35 cm = 5 négyzet...

Esik az eső…!

Esik az eső…!

TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 2-5 perc    MUNKAFORMA:csoport      ESZKÖZÖK: két kéz       ELŐKÉSZÍTÉS:nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, koncentráció A koncentráció fejlesztése alapvető fontosságú. Ha valaki magas szinten képes...