gyerekek pancsolnak a vízben

Milyen rejtett dinamikák mozgatják a csoporttagokat?

A diákoknak 7 főbb érzelmi szükségletük van, amelyek ha nem megfelelően elégülnek ki, viselkedési problémák formájában jelenhetnek meg az órán. Az alábbiakban néhány gyakori érzelmi szükségletet és azok hatásait mutatom be:

  1. Figyelem szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha egy diák úgy érzi, hogy nem kap elegendő figyelmet, akár pozitív, akár negatív formában próbálhatja azt megszerezni. Ez jelentkezhet hangoskodásban, vagy mások zavarásában.
    • Viselkedési probléma: A diák folyamatosan közbeszól, zavarja az órát vagy más diákokat, hogy felhívja magára a figyelmet.
  2. Elismerés és sikerélmény szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi, hogy teljesítményét elismerik, vagy ha folyamatosan kudarcélmény éri, akkor frusztrációt érezhet. Ez a frusztráció dühben, visszahúzódásban vagy érdektelenségben is megnyilvánulhat.
    • Viselkedési probléma: A diák visszautasítja a feladatokat, nem hajlandó együttműködni, vagy szándékosan nem csinálja meg a munkát.
  3. Biztonság és kiszámíthatóság iránti szükséglet
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák bizonytalannak érzi magát, például ha az iskolai környezet túl ingergazdag vagy kaotikus számára, akkor stresszt élhet meg. Ennek következtében szoronghat, ami agresszióban vagy passzivitásban is megmutatkozhat.
    • Viselkedési probléma: A diák indokolatlanul szorong, elkerüli a feladatokat, vagy feszülten reagál másokra.
  4. Tartozás és közösség iránti szükséglet
    • Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék érezni, hogy tartoznak valahová, legyen az a tanulócsoport vagy az osztály. Ha ezt nem érzik, akkor magányosnak, kirekesztettnek vagy elhagyottnak érezhetik magukat.
    • Viselkedési probléma: A diák esetleg kihívóan viselkedik, hogy felhívja magára a többiek figyelmét, vagy épp ellenkezőleg, visszahúzódóvá, befelé fordulóvá válik.
  5. Autonómia és kontroll szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diákok úgy érzik, hogy nincs befolyásuk az eseményekre, vagy túl szigorú szabályokkal szembesülnek, lázadhatnak az ellenőrzés ellen. Szeretnék érezni, hogy saját döntéseik is számítanak.
    • Viselkedési probléma: A diák makacsul ellenáll a tanári utasításoknak, vagy éppenséggel provokálja a szabályokat, hogy érvényesítse saját akaratát.
  6. Kapcsolódás és szeretet szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: Ha a diák nem érzi a kapcsolódást a tanárral vagy társaival, elutasítottnak vagy értéktelennek érezheti magát. Ez önértékelési problémákat okozhat, ami különféle viselkedési gondokhoz vezethet.
    • Viselkedési probléma: A diák visszahúzódóvá válik, esetleg dühös, szarkasztikus vagy manipulatív magatartást tanúsít a többiek irányába.
  7. Önértékelés és kompetencia szükséglete
    • Hogyan jelenik meg: A diákok szeretnék kompetensnek és hasznosnak érezni magukat. Ha folyamatosan kudarcot élnek meg, vagy nem kapnak pozitív visszajelzést, alacsony önbecsülés alakulhat ki bennük.
    • Viselkedési probléma: A diák lehet, hogy szándékosan félresikerült munkát végez, hogy elkerülje a kudarcérzetet, vagy egyszerűen nem hajlandó részt venni az órán.

 

Érdekel, hogy hogyan tudod felismerni, elkülöníteni megelőzni és kezelni a “fegyelmezési problémákat”?

A Tudatos osztálymendzsment rendszert megtanulva és azon dolgozva kinyílik szemed, a tudatod befogadó válik a csoportban zajló interakciókra. Elkezded alkalmazni a megelőző módszereket, amivel azonnali hatás váltható ki.

Érdeklődni. info@oraterv.hu email címenn lehet

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!

AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!

 TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 45-90 perc         MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  csomagolópapír, filctoll       ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása Sok  diák szerint a szabályok rosszak,...

10 érdekes tény a tüzijátékokról

10 érdekes tény a tüzijátékokról

Kínában 900 körül feketelőporral töltött bambuszrudakat meggyújtva a tűzzel, füsttel és durranással űzték el a rossz szellemeket.  A feljegyzések szerint az első - maihoz hasonló - tűzijátékot Kínában tartották a XII. században A tűzijátékokat olyan nagy mennyiségben...

MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?

MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?

  TANTÁRGY: magyar irodalom, történelem,dráma, idegen nyelv, rajz, technika  KOROSZTÁLY:összes       IDŐ: 10-15 perc         MUNKAFORMA: a) egyéni, pár, csoport plénum      ESZKÖZÖK: kő és fantázia       ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges  MIRE JÓ MÉG: fantázia, képzelet,...

A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”

A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”

A nem óvodai csoportban vagy osztálykeretben szervezett, hanem kiválogatott problémás gyerekek számára indított fejlesztő foglalkozásokat lehet egyénileg vagy csoportosan tartani, de hat főnél semmiképpen sem lehet nagyobb a csoport. Agresszív, impulzív gyerekek...