A tekintélyelvű fegyelmezés és az együttműködésen alapuló tanár-diák kapcsolat két eltérő pedagógiai megközelítés, amelyek jelentős hatással vannak a tanulók viselkedésére, motivációjára és tanulási élményére.

Tekintélyelvű fegyelmezés

Ez a módszer arra épül, hogy a tanár abszolút tekintélyt gyakorol az osztályban, és szigorú szabályokat állít fel. A fegyelmezés eszközei közé tartoznak:

  • szankciók és büntetések a szabályok megszegése esetén,

  • egyoldalú döntéshozatal a tanár részéről,

  • kevés teret enged a tanulói autonómiának és önállóságnak,

  • a diákok inkább külső kényszer hatására követik az elvárásokat.

Előnyei:
✔ Gyors fegyelmet teremt az osztályban,
✔ Kiszámítható és egyértelmű szabályokat biztosít,
✔ Bizonyos helyzetekben hatékony lehet (pl. veszélyhelyzetekben).

Hátrányai:
✘ Csökkentheti a diákok önállóságát és kreativitását,
✘ A diákok félelemből engedelmeskedhetnek, nem belső motivációból,
✘ Hosszú távon elidegenítheti a tanulókat az iskolától.

Együttműködésen alapuló fegyelmezés

Ebben a modellben a tanár és a diákok közösen alakítják ki az osztálytermi szabályokat, és a fegyelem fenntartása párbeszédre, kölcsönös tiszteletre épül. A tanár inkább mentor vagy facilitátor szerepét tölti be. A jellemzői:

  • a tanulók bevonása a szabályok kialakításába,

  • a fegyelem és felelősség belső motivációra épül,

  • a konfliktusokat közös megoldáskereséssel kezelik,

  • az osztálytermi légkör támogató, nyitott és demokratikus.

Előnyei:
✔ Növeli a diákok önállóságát és felelősségtudatát,
✔ Erősíti a tanár-diák kapcsolatot és a kölcsönös tiszteletet,
✔ Motiváltabb és aktívabb diákokat eredményezhet.

Hátrányai:
✘ Több időt és türelmet igényel a tanártól,
✘ Nem minden helyzetben működik hatékonyan (pl. nagy létszámú, fegyelmezetlen osztályokban),
✘ A határok meghúzása kihívást jelenthet.

Melyik a jobb megoldás?

A hatékony osztálytermi fegyelmezés valószínűleg a két módszer egyensúlyán alapszik. Egyes helyzetekben a határozott szabályok és következetes fegyelmezés szükségesek, míg máskor a párbeszéd és az együttműködés hozza meg a legjobb eredményt. A tanár személyisége, a diákok összetétele és az adott helyzet mind befolyásolják, melyik megközelítés a leghatékonyabb.

Tanulnál többet az osztályteremi menedzsmentről?

Interaktív tanfolyamon megtanulhatod, hogyan alakíts ki olyan osztálymenedzsment rendszert, amellyel megelőzheted felismered és kezelheted a a fegyelmezési helyzeteket, még mielőtt problémává dagadnának!

Mit viszel magaddal ha velünk tanulsz?

Tanulási Eredmények:

A tanfolyam elvégzése után a résztvevők képesek lesznek:
Magabiztosan kezelni minden típusú viselkedési problémát
Megérteni és elemezni a diákok helytelen viselkedésének okait
Hatékony stratégiákat alkalmazni a szabályszegések kezelésére
Elősegíteni a felelősségteljes viselkedést az osztályteremben
Megelőzni a fegyelmezési problémákat a megfelelő osztálytermi környezet kialakításával
Pozitív, támogató légkört teremteni, amely elősegíti a tanulást
Hosszú távon fejleszteni a diákok önszabályozását és felelősségvállalását

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Utolsó 1 perc a tanítási órán

Utolsó 1 perc a tanítási órán

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 1 perc perc   KOROSZTÁLY: 6-18     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:nem  szükséges  MIRE JÓ MÉG: motiváció, óra tudatos lezárása, önreflexió A tanítási órák tudatos lezárása, megkoronázza a tanítás órát....

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-20 perc   KOROSZTÁLY: 4-12     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió...

Tavaszidekoráció

Tavaszidekoráció

Mire lesz szükséged? Anyagok: 80–120 g / m²-es  papír rózsaszín árnyalatokban, fekete papír, ragasztópisztoly, kézműves ragasztó,  húr akasztásra, olló 1) Szirom sablon méretek:  12 x 12 cm, 13 x 13 cm, 14 x 14 cm, 15 x 15 cm, 16 x 16 cm 2) 35 cm x 35 cm = 5 négyzet...

Esik az eső…!

Esik az eső…!

TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 2-5 perc    MUNKAFORMA:csoport      ESZKÖZÖK: két kéz       ELŐKÉSZÍTÉS:nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, koncentráció A koncentráció fejlesztése alapvető fontosságú. Ha valaki magas szinten képes...

Online órák tervezése, kivitelezése

Online órák tervezése, kivitelezése

Online óra tervezése Akár iskolában tanítasz online, akár fizetős kurzusokat tervezel, fontos tudnod, hogy az online térben való tanítás sok lehetőséget, és megannyi nehézséget is jelent. Könnyebb lehetőségeid vannak a szemléltetetésben, de sok előkészítést igényel....