
Osztályfőnöki óra óraterv – Március 15-i megemlékezés
Célcsoport: Általános iskola alsó és felső tagozat, középiskola
Időtartam: 45 perc
Célkitűzés:
- A tanulók megismerjék az 1848–49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, jelentőségét.
- Az ünnephez kapcsolódóan erősítsük a nemzeti identitást és a történelmi tudatot.
- Filmes eszközök segítségével élményszerűbbé tenni a történelmi események megismerését.
Óra menete:
- Ráhangolódás (10 perc)
- Beszélgetés a diákok előzetes ismereteiről: Mit tudtok március 15-ről? Miért fontos ez a nap?
- Kulcsszavak gyűjtése: forradalom, szabadság, nemzeti színek, 12 pont, Pilvax kávéház- mindmap alakítása csoportokban
- Rövid, figyelemfelkeltő videó levetítése (pl. animáció vagy rövid összefoglaló a forradalom eseményeiről).
- Történelmi háttér bemutatása (15 perc)
- Az események rövid, érthető ismertetése a diákok életkorának megfelelően.
- Képek, illusztrációk bemutatása (pl. Petőfi, Kossuth, Táncsics Mihály szabadon bocsátása).
- A 12 pont elemzése: Mit jelentettek akkor és mit jelenthetnek ma?
- Alsósoknak: https://www.youtube.com/watch?v=m20smejq1Kk
- https://www.youtube.com/watch?v=C1A4VaTG-6o
- Felsősöknek – https://www.youtube.com/watch?v=KDNztux0cdw
- https://www.youtube.com/watch?v=mhrUQnywnjY
- Interaktív rész – Alternatív megközelítés (10 perc)
- Alsósoknak: Plakát készítése, előre előkészített elemekből- zászló, Petőfi, nemzeti dal, huszár stb
- Felsősöknek: „Ha te lettél volna Petőfi” – rövid drámajáték vagy vita: milyen verset írnátok ma a szabadságról
- Középiskolásoknak: Csoportmunka – aktualizálás: „Ha 1848 ma történne, hogyan terjednének az események a közösségi médiában?” (Instagram-posztok, Twitter-üzenetek kitalálása a forradalom szereplőitől.)
- Lezárás, összegzés (5 perc)
- Kérdések, rövid reflexió: Mit tanultunk ma? Hogyan hat ránk március 15. üzenete?
Alsósoknak (1-4. osztály)
🎬 Petőfi Sándor – János vitéz (1973) – Klasszikus magyar rajzfilm, amely Petőfi költészetéhez kapcsolódik. Bár nem közvetlenül 1848-ról szól, a szabadságvágy és hazaszeretet fontos motívumai miatt kapcsolható a témához.
🎬 Mesék Mátyás királyról – Az igazmondó juhász – Bár nem forradalmi témájú, a népi igazságosság és bátorság hangsúlyozásával segíthet a kicsiknek megérteni a hősök szerepét a történelemben.
Felsősöknek (5-8. osztály)
🎬 Föltámadott a tenger (1953) – Klasszikus magyar film, amely bemutatja az 1848–49-es forradalom eseményeit, különös tekintettel a pesti ifjak szerepére.
🎬 A kőszívű ember fiai (1965) – Jókai Mór regényének filmadaptációja, amely egy nemesi család három fiútestvérének sorsán keresztül mutatja be a szabadságharc eseményeit.
Középiskolásoknak (9-12. osztály)
🎬 80 huszár (1978) – Az 1848-as szabadságharc egyik kevésbé ismert, ám izgalmas történetét meséli el, amikor egy lengyel huszárezred Magyarországra szökik, hogy csatlakozzon a forradalomhoz.
Dokumentáld gyorsan, profin az óráidal, foglalkozásaidat
Legnépszerűbb óratervező sablonok
-
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft.
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra IDŐ: 45-90 perc MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum ESZKÖZÖK: csomagolópapír, filctoll ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása Sok diák szerint a szabályok rosszak,...
10 érdekes tény a tüzijátékokról
Kínában 900 körül feketelőporral töltött bambuszrudakat meggyújtva a tűzzel, füsttel és durranással űzték el a rossz szellemeket. A feljegyzések szerint az első - maihoz hasonló - tűzijátékot Kínában tartották a XII. században A tűzijátékokat olyan nagy mennyiségben...
Óratervezés alapjai-Kompetencia és a didaktikai alapelvek
Az 1990-es évek végétől a terjedt el a kompetencia alapú humánerőforrás szemlélet az Egyesült Államokban széleskörűen, és jelent meg az oktatásban, a munkaerő fejlesztésben is. Mára kompetencia minden eddiginél tágabb értelmezést kapott, felölelte a tudást és a...
MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?
TANTÁRGY: magyar irodalom, történelem,dráma, idegen nyelv, rajz, technika KOROSZTÁLY:összes IDŐ: 10-15 perc MUNKAFORMA: a) egyéni, pár, csoport plénum ESZKÖZÖK: kő és fantázia ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges MIRE JÓ MÉG: fantázia, képzelet,...
A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”
A nem óvodai csoportban vagy osztálykeretben szervezett, hanem kiválogatott problémás gyerekek számára indított fejlesztő foglalkozásokat lehet egyénileg vagy csoportosan tartani, de hat főnél semmiképpen sem lehet nagyobb a csoport. Agresszív, impulzív gyerekek...
Az élelmesebb diákok egy része a gyakorikérdések.hu-n oldatja meg a háziját.
Nyári élményeim másképp: látványosan, megosztva Írnátok nekem egy oldalas fogalmazást a nyárról? E/1 személyben :D? A kérdés nem vicc! Az élelmesebb diákok egy része a gyakorikérdések.hu-n oldatja meg a háziját. Sok gyereknek az első "nemszeretem" feladatává...