Kooperatív fegyelmezési technikák, az alapoktól- a gyakorlatig

Mit tanulsz meg a kurzuson?

Tanfolyami tematika

Videókkal, interaktív elemekkel támogatott oktatás

1. Fegyelmezés helyett EgyüttMűködés
    • Hagyományos fegyelmezési módszerek és azok hatékonysága
    • A EgyüttMűködik osztálymenedzsment modell alapelvei
2. Diákok viselkedésének pszichológiája

 

    • A fegyelmezetlenség fajtái – agresszió, szabályszergés, motiválatlanság, ellenszegülés
    • A problémás viselkedés mögött meghúzódó pszichológiai szükségletek- hogyan azonosítsuk be őket
3. A fegyelmezetlenséget megelőző stratégiák
    • Pozitív tantermi környezet kialakítása
    • Hogyan lehet megelőzni az agressziót, érdektelenséget, szabályszegést, ellenszegülést?
4. Mit tehetünk, amikor kialakul egy zavaró helyzet
    • Konfliktuskezelési módszerek
    • Konkrét stratégiák a szabályszegések kezelésére
5. Hosszú távú megoldások és tanulói felelősségvállalás
    • A diákok önszabályozásának fejlesztése
    • Az önálló döntéshozatal és a felelősségteljes viselkedés ösztönzése
6. Agresszió és kihívást jelentő helyzetek kezelése
    • Hogyan reagáljunk megfelelően agresszióra és konfrontációra?
    • A diákok érzelmi intelligenciájának fejlesztése
7. Energikus és motiválatlan diákok hatékony irányítása
    • Az energia produktív tanulássá alakítása
    • Strukturált tevékenységek bevezetése a zavaró viselkedés csökkentésére
8. Tanári szerep és kommunikáció fejlesztése
    • Hatékony kommunikáció a fegyelem fenntartásához
    • A tanár-diák kapcsolat erősítése

EgyüttMűködik- kooperatív fegyelmezési technikák online tananyag

Kevesebb stressz. Kevesebb konfliktus.

A legtöbb tanár több energiát éget el nap mint nap a fegyelmezésre, konfliktuskezelésre mint a tanításra.

Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk.

Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.

Ez a szemléletváltás nem több munkát jelent – hanem kevesebbet.

Ha felismered a problémás viselkedések mögött meghúzódó érzelmi szükségleteket:

  • a gyerek kevesebbszer fog kiakadni, dacolni, „ellened menni”,

  • te kevesebbszer érzed magad tehetetlennek, kimerültnek,

  • és az óráid nyugodtabbak, kezelhetőbbek lesznek – kevesebb erőfeszítéssel.

Nem az a cél, hogy mindent „tökéletesen” csinálj – hanem az, hogy okosabban reagálj. Hosszú távon ez azt jelenti:

✅ kevesebb fegyelmezés
✅ több figyelem a tanításra
✅ jobb kapcsolat a diákokkal
✅ és ami talán a legfontosabb: kisebb érzelmi kiégés

Logikusan felépített kiváló tanulói élménnyel támogatott szép kivitelű tanfolyam

Nézz bele

Telefonról is elérhető 

atKooperatív Fegyelmezési Technikák – Tudományos Alapok és Gyakorlati Példák

A fegyelmezés a pedagógusok egyik legnagyobb kihívása, de nem kell, hogy ez stresszt vagy konfliktust jelentsen. A kooperatív fegyelmezési technikák célja, hogy támogató, együttműködésen alapuló tanulási környezetet teremtsenek, ahol a diákok nemcsak elfogadják a szabályokat, hanem magukénak is érzik azokat.

A Kooperatív Fegyelmezés Tudományos Háttere

A hagyományos fegyelmezési módszerek gyakran büntetésre épülnek, amelyek hosszú távon nem hatékonyak a pozitív viselkedés kialakításában (Dweck, 2006). A kooperatív fegyelmezés viszont a tanár-diák kapcsolat erősítésére és a belső motiváció fejlesztésére összpontosít (Kohn, 1996).

Az elmélet alapjai:

  • Öndeterminációs elmélet (Deci & Ryan, 1985) – A diákok akkor viselkednek felelősségteljesen, ha autonómiát, kompetenciát és kapcsolatokat élhetnek meg a tanulási környezetükben.
  • Pozitív fegyelmezés (Nelsen, 2006) – Az együttműködés és a következményekre épülő tanítás hatékonyabb, mint a büntetés.
  • Konstruktivista pedagógia (Vygotsky, 1978) – A tanulás közösségi folyamat, ahol a diákok egymástól is tanulnak.

Mi történne, ha nem csak a viselkedést, hanem a mögötte lévő okokat is látnánk?

Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. A diákok nem mindig tudják elmondani, mire van szükségük – de a viselkedésük beszél helyettük. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk. Nem ellenségei, hanem szövetségesei leszünk a gyerekeknek.

Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.
Olyan eszközök, amelyekkel:

  • csökken a konfliktusok száma,

  • javul az osztály légköre,

  • kevesebb energiát visz el a fegyelmezés,

  • és hosszú távon önállóbb, felelősebb diákokat nevelhetünk

 

Zárszó

A kooperatív fegyelmezési technikák -új szemléletű hozzáállás egy osztály vezetésére. Megelőzi a legtöbb konfliktus kialakulását, a rend fenntartását  szolgálja, és pozitív, támogató tanulási környezetet alakít ki. A diákokat tanítja a felelősségteljes, együttműködő viselkedésre.

🔗 Források:

  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Self-determination theory.
  • Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success.
  • Kohn, A. (1996). Beyond discipline: From compliance to community.
  • Nelsen, J. (2006). Positive Discipline.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes.

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!

AZ ELSŐ OSZTÁLYFŐNÖKI ÓRA MEGALAPOZHATJA AZ EGÉSZ ÉVES KÖZÖS MUNKÁT! KÖZÖS SZABÁLYALKOTÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!

 TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 45-90 perc         MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  csomagolópapír, filctoll       ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása Sok  diák szerint a szabályok rosszak,...

10 érdekes tény a tüzijátékokról

10 érdekes tény a tüzijátékokról

Kínában 900 körül feketelőporral töltött bambuszrudakat meggyújtva a tűzzel, füsttel és durranással űzték el a rossz szellemeket.  A feljegyzések szerint az első - maihoz hasonló - tűzijátékot Kínában tartották a XII. században A tűzijátékokat olyan nagy mennyiségben...

MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?

MI A TE TÖRTÉNETED?- Hogyan építsük be a foglalkozásokba óvodában, iskolában? Mi a jó történetmesélés titka?

  TANTÁRGY: magyar irodalom, történelem,dráma, idegen nyelv, rajz, technika  KOROSZTÁLY:összes       IDŐ: 10-15 perc         MUNKAFORMA: a) egyéni, pár, csoport plénum      ESZKÖZÖK: kő és fantázia       ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges  MIRE JÓ MÉG: fantázia, képzelet,...

A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”

A fejlesztő foglalkozások “tízparancsolata”

A nem óvodai csoportban vagy osztálykeretben szervezett, hanem kiválogatott problémás gyerekek számára indított fejlesztő foglalkozásokat lehet egyénileg vagy csoportosan tartani, de hat főnél semmiképpen sem lehet nagyobb a csoport. Agresszív, impulzív gyerekek...