gyerekek pancsolnak a vízben

Az unalom, a passzivitás tanári szempontból jelentős probléma. Rontja az órák hatékonyságát és a tanítás minőségét.

Ha a diákok unatkoznak, nem vesznek részt aktívan az órán, megnehezíti a tanár számára a tananyag átadását és a haladást. Ha a csoporttagok részéről érdektelenség van, az oktató hiába  próbálkozik figyelemfelkeltő módszerekkel. Ha nincs megfelelő odafigyelés érzelmi bevonódás, az oktató hatékonyságot teljes mértékben rontja. Egyes tanulók passzivitása átragadhat a csoport egészére, amely tovább rontja helyzetet.

Az érzelmi bevonódást egy nagyon egyszerű átszervezéssel fokozhatjuk

A tudományos kutatások kimutatták, hogy a tanulói motiváció jelentősen nő, ha az oktatásban a frontális oktatás helyett az interakció alapú módszereket alkalmaznak. Az aktív tanulás, amely során a diákok egymással és a tanárral is kommunikálnak, jobban fenntartja a figyelmet és érdeklődést, mint a passzív befogadásra épülő tanítás. Egy kutatás, amelyet Ryan és Deci (2000) végeztek az önmeghatározás-elmélet (Self-Determination Theory) keretében, azt mutatta ki, hogy a belső motiváció növekszik, ha a tanulók autonómiát és kapcsolatokat élnek meg a tanulás során, aminek az interakció gazdag közege kedvez. Az interperszonális kapcsolatok, különösen a csoportmunkában, támogatják a kompetencia érzését és növelik az elköteleződést a tananyag iránt .

Az aktív, szociális tanulás tehát nem csupán fokozza a motivációt, hanem mélyebb megértést és tartósabb tudást is eredményez, mivel a diákok érzelmileg és kognitívan is erősebben kötődnek a tanulási folyamathoz.

A tanulói bevonódás fokozása érdekében a szociális interakción alapuló óraszervezés hatékonyabb, mint a hagyományos, frontális osztálymunka.

1. Aktív tanulás és együttműködés

A szociális interakcióra épülő módszerek – például a csoportmunka, a páros feladatok vagy a közös problémamegoldás – lehetőséget adnak a diákoknak, hogy aktívan vegyenek részt a tanulási folyamatban. Ezáltal nem csak passzív információfogadók lesznek, hanem aktív résztvevők, akik kérdeznek, válaszolnak és egymástól is tanulnak. Az aktív tanulás növeli a motivációt és az elköteleződést, mivel a diákok saját maguk fedezhetik fel a tudást, nem csak passzívan hallgatják azt.

2. Kommunikáció és kritikai gondolkodás fejlesztése

Az interakcióra épülő óraszervezés fejleszti a diákok kommunikációs készségeit, hiszen folyamatosan ki kell fejezniük gondolataikat, érvelniük kell, és meghallgatniuk másokat. Ez különösen fontos a kritikai gondolkodás és a problémamegoldó készségek fejlesztése szempontjából, hiszen a diákoknak vitákat kell folytatniuk, és különböző szempontok alapján kell döntéseket hozniuk. A szociális interakció során megtanulják, hogyan reagáljanak mások nézőpontjaira, ami növeli a tanulás mélységét és a tartalom megértését.

3. Nagyobb érzelmi bevonódás

Az együttműködésen alapuló tanulásban a diákok jobban bevonódnak érzelmileg is, mert közösségi élményt élnek át. A csoportmunkában vagy a páros tevékenységekben a diákok felelősséget éreznek nemcsak saját munkájukért, hanem társaik sikeréért is. Ez az érzelmi kötődés és felelősségvállalás erősíti az elkötelezettséget és a tanulás iránti motivációt, hiszen a tanulás nem csak egyéni, hanem közösségi élménnyé is válik.

4. Egyéni igények és képességek figyelembevétele

A szociális interakciót előtérbe helyező óraszervezés lehetővé teszi a differenciálást, azaz a tanár könnyebben figyelembe veheti a diákok eltérő tanulási igényeit és képességeit. A csoportos munkában különböző szintű diákok együtt dolgozhatnak, segíthetnek egymásnak, ami elősegíti a kooperatív tanulást. Ez különösen hasznos lehet a gyengébb diákok számára, akik a társaiktól tanulhatnak, míg a jobb képességű tanulók elmélyíthetik tudásukat azáltal, hogy magyaráznak és vezetnek.

5. Nagyobb autonómia és felelősségvállalás

Amikor a diákok csoportokban vagy párokban dolgoznak, gyakran nagyobb felelősséggel és autonómiával rendelkeznek a feladatok elvégzésében. A szociális interakcióra épülő órák lehetőséget adnak a diákoknak arra, hogy maguk alakítsák a tanulás ütemét, hozzanak döntéseket a munka megszervezéséről, ami fejleszti a döntéshozatali és időgazdálkodási készségeiket. Ez a fajta autonómia növeli az érdeklődést és a tanulás iránti belső motivációt.

6. Többféle tanulási stílus támogatása

A szociális interakcióra épülő módszerek jobban képesek alkalmazkodni a különböző tanulási stílusokhoz. Vizuális, auditív, kinesztetikus vagy akár interperszonális tanulók egyaránt találhatnak olyan feladatokat, amelyek támogatják az egyéni tanulási stratégiáikat. Az ilyen differenciált tanulási környezet hozzájárul a sikeresebb és tartósabb tudás megszerzéséhez, mert minden diák a saját tempójában és stílusában tud tanulni.

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Utolsó 1 perc a tanítási órán

Utolsó 1 perc a tanítási órán

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 1 perc perc   KOROSZTÁLY: 6-18     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:nem  szükséges  MIRE JÓ MÉG: motiváció, óra tudatos lezárása, önreflexió A tanítási órák tudatos lezárása, megkoronázza a tanítás órát....

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-20 perc   KOROSZTÁLY: 4-12     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió...

Tavaszidekoráció

Tavaszidekoráció

Mire lesz szükséged? Anyagok: 80–120 g / m²-es  papír rózsaszín árnyalatokban, fekete papír, ragasztópisztoly, kézműves ragasztó,  húr akasztásra, olló 1) Szirom sablon méretek:  12 x 12 cm, 13 x 13 cm, 14 x 14 cm, 15 x 15 cm, 16 x 16 cm 2) 35 cm x 35 cm = 5 négyzet...

Esik az eső…!

Esik az eső…!

TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:bármely     IDŐ: 2-5 perc    MUNKAFORMA:csoport      ESZKÖZÖK: két kéz       ELŐKÉSZÍTÉS:nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, koncentráció A koncentráció fejlesztése alapvető fontosságú. Ha valaki magas szinten képes...

Online órák tervezése, kivitelezése

Online órák tervezése, kivitelezése

Online óra tervezése Akár iskolában tanítasz online, akár fizetős kurzusokat tervezel, fontos tudnod, hogy az online térben való tanítás sok lehetőséget, és megannyi nehézséget is jelent. Könnyebb lehetőségeid vannak a szemléltetetésben, de sok előkészítést igényel....