Team-teaching és tantárgyközi órák – részletes bemutatMi az a team-teaching?

A team-teaching azt jelenti, hogy két (vagy több) pedagógus közösen tervez, vezet és értékel egy tanórát. A tanárok lehetnek:

  • azonos szakterületűek (pl. két nyelvtanár), vagy

  • különböző szakterületűek (pl. történelem + földrajz, informatika + kémia),

  • de akár egyikük fejlesztőpedagógus, pszichológus vagy asszisztens is lehet.

Mi az a tantárgyközi óra?

Az interdiszciplináris vagy tantárgyközi óra több tantárgy tudásanyagát kapcsolja össze egy közös témában, projektben vagy probléma körül. Célja:

  • az összefüggések megértetése,

  • valós élethelyzetek modellezése,

  • a tanulás élményszerűbbé tétele.

Előnyei

  • Valósághűbb tanulási helyzetek.

  • Komplex gondolkodás fejlesztése.

  • Kooperáció és kommunikációs készség fejlesztése.

  • Motiváció növekedése.

  • Lehetőség az egyéni különbségek jobb kezelésére.

Team-teaching típusai

  1. Párhuzamos tanítás: két csoportra osztott osztály, tanárok külön tanítanak.

  2. Kiegészítő tanítás: egyik tanár főtanító, másik segít, differenciál.

  3. Váltakozó tanítás: a tanárok felváltva vezetik a foglalkozást.

  4. Közös tanítás: a tanárok együtt dolgoznak ugyanabban a térben, egymásra épülve.

  5. Szakértő-tanár + támogató tanár: pl. szaktárgyi tanár + fejlesztőpedagógus.

Minta óraterv – Tantárgyközi team-teaching óra (45 perc)

Téma: Víz – természeti és társadalmi jelentősége
Tantárgyak: Földrajz + Kémia
Életkor: 7–8. évfolyam
Tanóratípus: Ismeretszerző, tantárgyközi óra

🧠 Célok

  • Megérteni a víz körforgását és fizikai-kémiai tulajdonságait.

  • Felismerni a víz társadalmi-gazdasági jelentőségét.

  • Fejleszteni a rendszerszintű gondolkodást, együttműködést.


Óra menete

Idő Tevékenység Módszer / Eszköz
0–5 perc Ráhangolódás: Képes asszociációs játék: „Mit jelent számodra a víz?” Padlet / kártyák, frontális
5–15 perc Ismeretszerzés I. – Földrajz tanár: Víz körforgása, vízkészletek, víz mint természeti erőforrás Képes prezentáció, kérdezz-felelek
15–25 perc Ismeretszerzés II. – Kémia tanár: Víz molekuláris szerkezete, oldhatóság, pH Demonstráció: desztillált víz, indikátor, oldódási kísérlet
25–35 perc Csoportmunka: 3 fős csoportok – poszter készítése: „A víz útja az életünkben” Lapbook / A3 lap, filcek, QR-kódos források
35–42 perc Prezentációk röviden – minden csoport bemutatja poszterét 1 perc / csoport
42–45 perc Reflexió, lezárás: „1 szóban az óráról”, visszajelző kártyák, tanári összefoglaló Reflektív kör / online kvíz

Szükséges eszközök

  • Projektor, Padlet vagy Canva posztersablon

  • Kémiai eszközök (indikátor, víz, pohár)

  • Filctollak, lapok, tablet / mobil eszközök


Tanári megjegyzés

  • Az óra jól illeszthető víz világnapjához (március 22.).

  • Kiváló alap egy hosszabb projektindításhoz is: pl. víztisztító modell készítése, kampány a víztakarékosságért.

EgyüttMűködik- kooperatív fegyelmezési technikák online tananyag

Kevesebb stressz. Kevesebb konfliktus.

A legtöbb tanár több energiát éget el nap mint nap a fegyelmezésre, konfliktuskezelésre mint a tanításra.

Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk.

Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.

Ez a szemléletváltás nem több munkát jelent – hanem kevesebbet.

Ha felismered a problémás viselkedések mögött meghúzódó érzelmi szükségleteket:

  • a gyerek kevesebbszer fog kiakadni, dacolni, „ellened menni”,

  • te kevesebbszer érzed magad tehetetlennek, kimerültnek,

  • és az óráid nyugodtabbak, kezelhetőbbek lesznek – kevesebb erőfeszítéssel.

Nem az a cél, hogy mindent „tökéletesen” csinálj – hanem az, hogy okosabban reagálj. Hosszú távon ez azt jelenti:

✅ kevesebb fegyelmezés
✅ több figyelem a tanításra
✅ jobb kapcsolat a diákokkal
✅ és ami talán a legfontosabb: kisebb érzelmi kiégés

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

Ezek is érdekelhetnek

Szokatlan ötletek, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat

Szokatlan ötletek, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat

Az alábbiakban néhány igazán kreatív és szokatlan ötletet találsz, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat. 1. Őszi interaktív tanteremátalakítás "Meseerdő" a tanteremben: Alakítsd át a tantermet egy varázslatos őszi erdővé! Minden diák kap...