Team-teaching és tantárgyközi órák – részletes bemutatMi az a team-teaching?
A team-teaching azt jelenti, hogy két (vagy több) pedagógus közösen tervez, vezet és értékel egy tanórát. A tanárok lehetnek:
-
azonos szakterületűek (pl. két nyelvtanár), vagy
-
különböző szakterületűek (pl. történelem + földrajz, informatika + kémia),
-
de akár egyikük fejlesztőpedagógus, pszichológus vagy asszisztens is lehet.
Mi az a tantárgyközi óra?
Az interdiszciplináris vagy tantárgyközi óra több tantárgy tudásanyagát kapcsolja össze egy közös témában, projektben vagy probléma körül. Célja:
-
az összefüggések megértetése,
-
valós élethelyzetek modellezése,
-
a tanulás élményszerűbbé tétele.
Előnyei
-
Valósághűbb tanulási helyzetek.
-
Komplex gondolkodás fejlesztése.
-
Kooperáció és kommunikációs készség fejlesztése.
-
Motiváció növekedése.
-
Lehetőség az egyéni különbségek jobb kezelésére.
Team-teaching típusai
-
Párhuzamos tanítás: két csoportra osztott osztály, tanárok külön tanítanak.
-
Kiegészítő tanítás: egyik tanár főtanító, másik segít, differenciál.
-
Váltakozó tanítás: a tanárok felváltva vezetik a foglalkozást.
-
Közös tanítás: a tanárok együtt dolgoznak ugyanabban a térben, egymásra épülve.
-
Szakértő-tanár + támogató tanár: pl. szaktárgyi tanár + fejlesztőpedagógus.
Minta óraterv – Tantárgyközi team-teaching óra (45 perc)
Téma: Víz – természeti és társadalmi jelentősége
Tantárgyak: Földrajz + Kémia
Életkor: 7–8. évfolyam
Tanóratípus: Ismeretszerző, tantárgyközi óra
🧠 Célok
-
Megérteni a víz körforgását és fizikai-kémiai tulajdonságait.
-
Felismerni a víz társadalmi-gazdasági jelentőségét.
-
Fejleszteni a rendszerszintű gondolkodást, együttműködést.
Óra menete
Idő | Tevékenység | Módszer / Eszköz |
---|---|---|
0–5 perc | Ráhangolódás: Képes asszociációs játék: „Mit jelent számodra a víz?” | Padlet / kártyák, frontális |
5–15 perc | Ismeretszerzés I. – Földrajz tanár: Víz körforgása, vízkészletek, víz mint természeti erőforrás | Képes prezentáció, kérdezz-felelek |
15–25 perc | Ismeretszerzés II. – Kémia tanár: Víz molekuláris szerkezete, oldhatóság, pH | Demonstráció: desztillált víz, indikátor, oldódási kísérlet |
25–35 perc | Csoportmunka: 3 fős csoportok – poszter készítése: „A víz útja az életünkben” | Lapbook / A3 lap, filcek, QR-kódos források |
35–42 perc | Prezentációk röviden – minden csoport bemutatja poszterét | 1 perc / csoport |
42–45 perc | Reflexió, lezárás: „1 szóban az óráról”, visszajelző kártyák, tanári összefoglaló | Reflektív kör / online kvíz |
Szükséges eszközök
-
Projektor, Padlet vagy Canva posztersablon
-
Kémiai eszközök (indikátor, víz, pohár)
-
Filctollak, lapok, tablet / mobil eszközök
Tanári megjegyzés
-
Az óra jól illeszthető víz világnapjához (március 22.).
-
Kiváló alap egy hosszabb projektindításhoz is: pl. víztisztító modell készítése, kampány a víztakarékosságért.
EgyüttMűködik- kooperatív fegyelmezési technikák online tananyag
Kevesebb stressz. Kevesebb konfliktus.
A legtöbb tanár több energiát éget el nap mint nap a fegyelmezésre, konfliktuskezelésre mint a tanításra.
Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk.
Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.
Ez a szemléletváltás nem több munkát jelent – hanem kevesebbet.
Ha felismered a problémás viselkedések mögött meghúzódó érzelmi szükségleteket:
-
a gyerek kevesebbszer fog kiakadni, dacolni, „ellened menni”,
-
te kevesebbszer érzed magad tehetetlennek, kimerültnek,
-
és az óráid nyugodtabbak, kezelhetőbbek lesznek – kevesebb erőfeszítéssel.
Nem az a cél, hogy mindent „tökéletesen” csinálj – hanem az, hogy okosabban reagálj. Hosszú távon ez azt jelenti:
✅ kevesebb fegyelmezés
✅ több figyelem a tanításra
✅ jobb kapcsolat a diákokkal
✅ és ami talán a legfontosabb: kisebb érzelmi kiégés
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
Víz Világnapja – Óravázlat minden korosztályra
Víz Világnapja - Óraterv minden korosztálynak Cél: A tanulók tudatosítása a víz fontosságáról, a vízkészletek megőrzésének szükségességéről, valamint a fenntartható vízhasználatról. Időtartam: 45 perc Eszközök: projektor, papír, színes ceruzák, interaktív eszközök,...
Hogyan öltözzenek a gyerekek az óraközi szünetben márciusban?
Március igazi átmeneti hónap: reggel még csípős hideg van, délután viszont már a napsütés melegíthet. Ez komoly dilemmát jelent a szülőknek és pedagógusoknak, hiszen a 10-15 perces szünetekben a gyerekek kimennek az udvarra, de ha túlöltöznek, megizzadhatnak, ha pedig...
Kooperatív tanulás hatása az agyra
A kooperatív tanulás (azaz csoportos, együttműködésen alapuló tanulás) jelentős hatással van az agy működésére és fejlődésére. Az alábbi módokon befolyásolja az agyi folyamatokat: 1. Neuroplaszticitás és tanulási hatékonyság A kooperatív tanulás elősegíti az új idegi...
Március 15 – ötletek a megemlékezésre – óraterv alsósoknak, felsősöknek, középiskolásoknak
Osztályfőnöki óra óraterv – Március 15-i megemlékezés Célcsoport: Általános iskola alsó és felső tagozat, középiskolaIdőtartam: 45 perc Célkitűzés: A tanulók megismerjék az 1848–49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, jelentőségét. Az ünnephez kapcsolódóan...
Virágültetéshez kapcsolódó tevékenységek- óraterv
Óraterv – Virágültetéshez kapcsolódó feladatok Cél: A tanulók megismerjék a virágültetés folyamatát, annak lépéseit és gondozási feladatait. Fejlesszék gyakorlati készségeiket és környezettudatosságukat. Célcsoport: Általános iskolai vagy középiskolai tanulók (az...
Klasszikus MAFFIA játék leírása
A Maffiajáték Leírása: Játékosok száma: 10-16 főEszközök: Kártyák (három maffia tag és a szereplők számára megfelelő számú kártya, nyomozó és orvos szerephez király és királynő kártyák) 1. A szereplők kiosztása: Maffia tagjai: Kiválasztunk egy színt (pl. pikk vagy...