0 Items

Részösszeg: Ft


Nincsenek termékek a kosárban.

Régebben úgy gondolták agyunk fényképezőgéphez hasonlóan készít és tárol el emlékeket, pedig a memória közel sem így működik.Emlékeink sokkolóan megbízhatatlanok. Érzelmek, motiváció és kontextus mind komoly hatással lehetnek arra, miképp emlékszünk vissza valamire. Régi megfigyelés, hogy a negatív stressz, a mozgáshiány nagy mértékben rombolja a szellemi teljesítő képességet.

Máté története

Máté hat éves, és problémái vannak. Alacsony az  izomtónusa, a koncentráció és az egyensúlyhiány hiánya mellett, finom motoros koordinációs nehézségei vannak. Máté nagyon retardált, soha nem végezte el az iskolai feladatait az adott időben. Hazament, televíziót nézett vagy játszott a Play Station-on az idő nagy részében. Hibás étkezési szokásai voltak. Az egyik tevékenységről a másikra fordult, anélkül, hogy befejezte volna a játékot vagy a rajzolást.

Az agytornát egy hivatalos oktató tanító meg neki és édesanyjának Mióta az anya a fiúval agytornát napi szinten elkezdte csinálni, Máté drasztikusan megváltozott. Íme néhány olyan terület, amelyen Máté drámai módon javult.Mind a képességei, mind a viselkedése sokat változott. A nagymozgási mind a finommotorikája, nagy mértékben javultak. Hosszabb időt képes egy helyben ülni. Most már befejezi a játékot, még akkor is ha elveszíti, – ami azt mutatja, hogy rendkívül érett.Képes összeadni vagy kivonni a számokat anélkül, hogy ujjait használná. Máté most napi átlagosan egy órát néz a tévében; néha kevesebbet. A Play Stationon vagy számítógépes játékokon játszik, de lényegesen kevesebbet. Kifejezte azt a vágyat, hogy több társasjátékot játsszon vagy mozogjon.Étkezési szokásai nagy mértékben javultak.

A rendszeres testmozgás agyunk működésére is pozitív hatással van, de miért is van ez így?

Az erőnléti edzések a memóriát fejlesztik, míg az aerob mozgás a kognitív képességeket erősíti –  British Journal of Sport Medicine nevű szaklapban megjelent tanulmány szerint. A kognitív funkciók tekintetében az olyan lassabb mozgásformákat, mint a jóga vagy a tai-chi szintén hatékonynak találta. Támogatja az egészséges agyműködést, mert a vér szállítja a szervnek az oxigént és a tápanyagot.  Ráadásul még abban is segít, hogy új agysejtek termelődjenek amellett, hogy a meglévőket is védi a különböző káros hatásoktól. A mozgás emellett segíti az endorfintermelődést is, ami szintén nagyon jót tesz az agynak.

Agytornázzunk az oviban suliban

A gyerekkineziológia, egy olyan tudományág, amely a tanulást egészen új perspektívából, a test és a szellem egységes működéseként láttatja. A test és az agy kommunikációját és az agy működését kutatja. Azt a képességünket, hogy tanulni tudunk, döntően két tényező befolyásolja. Az egyik a negatív stressz, amely blokkolja a gondolkodást és megakadályozza, hogy nyitottak legyünk az új tapasztalatokra. A másik tényező a mozgás: amely nemcsak a stresszt oldja, de az agyra is hat, mivel ott található a központja. Amikor mozgunk, egyúttal előkészítjük agyunkban a gondolkodás csatornáit. Más szóval a testi mozgás elősegíti a szellemi mozgékonyságot. Agyunk irányítja a testünket, meghatározza, hogyan mozgunk, mit gondolunk vagy érzünk – vagyis, hogy kik vagyunk. A mozgás és a tanulás szorosan összetartozik. Az agy fejlődéséhez és a későbbi tanuláshoz szükséges idegpálya-elágazások már az újszülöttek szervezetében is megtalálhatók. Az agy bizonyos tekintetben az izmokhoz hasonlítható: hatalmas lehetőségek rejlenek benne, amelyeket csak a rendszeres edzés, mozgás tud kibontakoztatni.

Azok a gyerekek, felnőttek akik sokat mozognak, természetes módon felvérteződnek a tanulási zavarok ellen. Ha egy gyerek túl keveset mozog, később tanulási problémái lehetnek. Amennyiben nem ismétel meg rendszeresen bizonyos gyakorlatsorokat, akkor fennáll a veszélye, hogy agyában az idegpályák hálózata csak hiányosan alakul ki. A sok mozgás az agy tápanyaga, és oxigénellátását is javítja, ami szintén serkenti az agy működését. A gyerekek fejlődése során mindig hagyjunk nekik elegendő időt, hogy az egyes mozdulatokat és mozdulatsorokat begyakorolhassák. Nagyon fontos, hogy egyensúlyozzon, ugráljon, hintázzon, billegjen, szaladgáljon, forogjon, hemperegjen a gyerek, hiszen ilyenkor önkéntelenül épp azokat a mozdulatokat végzi, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az agy fejlődéséhez.

A gyermekkorban begyakorolt, kifejlesztett mozgáskészség kihat a felnőtt korra is. Az egyes mozgásmodellek különböző helyzetekben előhívhatóak. A begyakorolt mozgásminták révén az idegrendszer úgynevezett sablonokat épít ki a megfelelő izom működéséhez, ez jelenti a beidegződést, mely később bármikor előhívható. A mozgás fejlődése elősegíti a testi, az értelmi, az érzelmi és a szociális fejlődést.
A mozgásnak nagy szerepe van a következő részképességek fejlődésében:
– alaklátás
– formaészlelés
– térészlelés
– testséma
– motoros fejlődés
– egyensúlyérzékelés
– kognitív feladatok
– szocializációs folyamatok.

Szűk osztálytermekben is lehet mozogni. A kimondottan a tanulást segíti, agyi tevékenységeket, nagy és finom mozgásokat összehangoló feladatsorok  brain gym gyakorlatok tartlamazzák.

Az agytorna, vagy agyfitness a következőkre is hatással van:

  • Integrálja (összehangolja) a két agyfélteke működését, segíti a két szemmel való látást, javítja a szemek mozgását, ami fontos az olvasáshoz.
  • Rövid és hosszútávú emlékezetet fejleszti.
  • Hallás utáni megértés.
  • Számolás, beszéd.
  • Kommunikáció javítása.
  • Jobb gondolkodás, azáltal, hogy ellazítja a feszült nyakizmokat.
  • Olvasás, hangos beszéd javítása.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=222&v=afMOUmOynRI

Forrás: hvg.hu

http://katedra.sk/2016/07/30/komjati-ilona-a-mozgasfejlesztes-fontossaga-az-ovodaskorban/
Youtube

Pin It on Pinterest

Share This