Mi fán terem a coaching?

Talán nem árulok zsákbamacskát, ha azt mondom, hogy a coaching manapság nagyon divatos szónak számít. Ez nem véletlen, egyre nagyobb ismertség övezi ezt a szakmát, mégis sokan vannak, akiknek a fejében nem egyértelműen tisztázott, hogyan is dolgozik egy coach. Tanácsot ad? A lélekkel foglalkozik? A múltat elemzi? Ennek a cikknek a célja, hogy rávilágítson, mit is takar a coaching, mi különbözteti meg a különböző segítő szakmáktól, hogyan épül fel egy folyamat és mikor érdemes coach segítségét igénybe venni.

A coaching egy olyan személyes fejlesztési eszköz, aminek folyamata és időbeli ráfordítási igénye egyaránt kontrollálható. A folyamat nagyon eredményorientált, célja, hogy az ügyfél felismerje, kihasználja és továbbfejlessze saját személyes erőforrásait, és ezáltal képessé váljon elakadásainak megszüntetésére és alkalmazkodni tudjon a fellépő változásokhoz. A folyamat során az ügyfél (coachee) által kitalált „elég jó” megoldást katalizáljuk, a végső eredményt a gondolkodás megváltoztatásával és cselekvéssel érjük el. A munkánk során nagyban építünk az ügyféllel kialakított bizalomra, a múlt problémái helyett a jelen és a jövő konkrét megoldásaira koncentrálunk. Az ülések során mindig az ügyfél határozza meg, melyek azok a kérdések, amikkel foglalkozni fogunk.

 

 

A coaching nem tanácsadás, és nem is mentoring. A coach rendelkezik pszichológiai ismeretekkel, de nem feltétlenül pszichológus, vagy pszichiáter. Ez nem terápia, hiszen lelkileg egészséges emberekkel dolgozunk együtt. Az alábbi coachingskála azt szemlélteti, hogy a többi szakmához képest a coachingban mekkora szerepe van a teljesítménynek, a képességeknek, és a folyamat során milyen arányban érkezik kívülről a megoldás. A különböző segítő szakmák és az üzleti életben megjelenő menedzselés, tanácsadás, mentorálás háromszöghöz képest a coaching pont középen helyezkedik el, a megoldás soha nem kívülről jön, és ugyanolyan fontos szerepe van a folyamatban a képességeknek, mint a teljesítménynek.

A coach nem mondja meg a tutit, és nem dönt az ügyfél helyett. Nagyban támaszkodik az ügyfél tudására, erősségeire és erőforrásaira, és a megoldás is minden esetben tőle érkezik. 

A coach olyan, mint egy útitárs, aki jelen van, de nem cipeli a terhet az ügyfél helyett és nem dönti el helyette, melyik úton induljon tovább. Jelenlétével, megértésével támogatja a coacheet, hogy az képes legyen leküzdeni az előtte lévő akadályokat. A coaching során mindig a coachee az, aki a legjobban ismeri saját helyzetét, képességeit, és aki a legjobb megoldást képes megtalálni a saját problémájára. A mi feladatunk, hogy a különböző technikák és eszközök alkalmazásával segítsük ezeket a megoldásokat a felszínre hozni.

Hogyan is néz ki egy ilyen folyamat?

Bár vannak csoportos (teamcoaching) ülések is, ebben a cikkben most elsődlegesen az egyéni ülések menetét tárgyalom. A coaching ülések egyik sarkalatos pontja, hogy segítsünk az ügyfélnek megfogalmazni céljait, és elhárítani a céljai és a közötte lévő akadályokat. Az ülések során támogatást nyújtunk és segítünk a coacheenak ráébredni, hogy mit kell ahhoz tennie, hogy elérje az általa kitűzött célokat. Minden egyes találkozás során folyamatos visszajelzést adunk, mellyel segítjük ügyfelünket, hogy továbbra is az általa kijelölt úton haladjon, végrehajtsa a tervezett cselekvéseket és elérje a kitűzött célokat.  Az ülések végén olyan feladatokat adunk, amik segítik az ügyfelet, hogy az elhatározásait cselekvésekké alakítsa át. Az ülések általában 45-60 percesek, és átlagosan 3-5 alkalom hosszúságúak, nagyon komplex téma esetén azonban előfordulhat hosszabb ülésszám is.

Mikor forduljunk coach-hoz?

A coachingban megkülönböztetünk életvezetési (life) és üzleti (business) coachingot. A life középpontjában az ügyfél privát élete áll. Számos szituációban eredményes lehet, például alkalmazható:

  • családi, szülői vagy párkapcsolati problémák megoldására,
  • életszerepek, elvárások, célok megfogalmazására vagy újrafogalmazására,
  • önismeret fejlesztésére,
  • testi-lelki-szellemi jóllétét növelésére.

A business coachingnál a középpontba például az alábbi témák kerülhetnek:

  • vezetői eredményesség javítása,
  • vezetői képességek: delegálás, időgazdálkodás stb. fejlesztése,
  • kollégákkal vagy éppen a beosztottakkal való kommunikáció, együttműködés javítása,
  • karrierváltás,
  • konfliktuskezelés, és még rengeteg más típusú helyzetben is tudunk segítséget nyújtani.

A coaching tehát egy olyan módszertan, amit sokféle problémakör esetén igénybe vehetünk. Azonban akárcsak más önfejlesztési, útkeresési formáknál, itt sem spórolhatjuk meg a befektetett energiát, azt, hogy foglalkozzunk és elmélyedjünk a lehetséges megoldásokban, és mérlegelés után kiválasszuk a számunkra legalkalmasabbat. Azonban egy útitárssal az oldalunkon mindez valamivel könnyebb, és nagy biztonságérzetet ad, hogy nem vagyunk egyedül. Én mindenkit biztatok, kérjen bátran segítséget, megéri!

 

Dr. Keresnyei Krisztina

Business és life coach

 

Felhasznált irodalom: Mick Cope (2007): Együttműködésre épülő coaching p. 10.

 

Dr Keresnyei Krisztina

Dr Keresnyei Krisztina

life és business coach

.

Hogyan teremtsünk egyensúlyt a munkában és a magánéletünkben? Hogyan motiváljuk diákjainkat? Mit tegyünk, ha konfliktusunk van egy kollégával vagy a felettesünkkel? Hogyan képviseljük az érdekeinket? Maradjunk vagy menjünk? Ilyen és ehhez hasonló problémákban, elakadásokban tudok kiindulási

 

 

 

tovább

alapot nyújtani a proaktív coaching módszertanával azoknak, akik bizalmukba avatnak. Az emailes levélváltásban átbeszéljük a problémát és felvázoljuk a lehetséges útvonalakat, amin Ön elindulhat. Amennyiben szeretné, hogy a teljes problémamegoldásben részt vegyek, lehetőség van személyes találkozóra, vagy skype-os coaching ülésekre. A levelekre 5 munkanapon belül válaszolok.

Pin It on Pinterest

Share This