
TANTÁRGY: bármely KOROSZTÁLY:alsó, felső tagozat, középiskola IDŐ:45-90 perc MUNKAFORMA: csoport ESZKÖZÖK: feladattól függ ELŐKÉSZÍTÉS: némelyik feladathoz szükséges MIRE JÓ MÉG: csapatépítés
A kooperatív óraterv olyan terv, amely a kooperatív tanulási módszert alkalmazza. Ennek a módszernek a lényege, hogy a diákok együttműködve, csoportokban dolgoznak egy-egy feladat megoldásán. A kooperatív tanulás célja, hogy növelje a diákok részvételét, felelősségvállalását, valamint fejlessze szociális készségeiket és kritikai gondolkodásukat. Az alábbiakban a kooperatív óraterv jellemzőit és főbb elemeit részletezem:

Kooperatív Óraterv jellemzői
- Célok Meghatározása:
- Tartalmi célok: Az óra témájával kapcsolatos tudás elsajátítása.
- Készségfejlesztési célok: Kritikai gondolkodás, problémamegoldás, kommunikáció és együttműködés fejlesztése.
- Szociális célok: Empátia, tolerancia és felelősségérzet erősítése.
- Diákok Csoportosítása:
- Heterogén csoportok: Különböző képességű, hátterű és érdeklődésű diákok egy csoportban.
- Csoportok nagysága: Általában 3-6 fő.
- Szerepek: Minden csoporttag specifikus szerepet kap (pl. vezető, írnok, ellenőr, időmérő), hogy biztosítva legyen a felelősség megoszlása és az aktív részvétel.
- Feladatok Kiválasztása és Kialakítása:
- Kooperatív feladatok: Olyan feladatok, amelyek megoldása igényli a csoporttagok együttműködését.
- Nyílt végű feladatok: Problémák, amelyeknek nincs egyértelmű megoldása, hanem többféle megközelítést és megoldást is elfogadnak.
- Feladatok differenciálása: A feladatok különböző nehézségűek, hogy minden diák megtalálja a saját szintjének megfelelő kihívást.
- Interakció és Kommunikáció:
- Pozitív interdependencia: A csoport tagjai egymásra vannak utalva a feladat sikeres elvégzése érdekében.
- Egyéni felelősség: Minden csoporttag felelős a saját és a csoport egészének sikeréért is.
- Arcszín és szemtől szembeni interakció: A diákok rendszeresen kommunikálnak és vitatkoznak egymással.
- Tanári Szerep:
- Facilitátor: A tanár irányítja és támogatja a diákokat, de nem diktálja le a megoldásokat.
- Megfigyelő és értékelő: Figyelemmel kíséri a csoportok munkáját, visszajelzést ad, és szükség esetén beavatkozik.
- Támogató: Segíti a csoportokat a konfliktusok kezelésében és a hatékony együttműködés kialakításában.
- Értékelés:
- Csoportos értékelés: A csoport közös munkájának eredménye alapján.
- Egyéni értékelés: Az egyéni hozzájárulás és fejlődés figyelembevételével.
- Önértékelés és társértékelés: A diákok reflektálnak saját és társaik munkájára.
Dokumentáld gyorsan, profin az óráidal, foglalkozásaidat
Legnépszerűbb óratervező sablonok
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
-
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft.
Ezek is érdekelhetnek
Pozitív osztálylégkör kialakítása
A tekintélyelvű fegyelmezés és az együttműködésen alapuló tanár-diák kapcsolat két eltérő pedagógiai megközelítés, amelyek jelentős hatással vannak a tanulók viselkedésére, motivációjára és tanulási élményére. Tekintélyelvű fegyelmezés Ez a módszer arra épül, hogy a...
Víz Világnapja – Óravázlat minden korosztályra
Víz Világnapja - Óraterv minden korosztálynak Cél: A tanulók tudatosítása a víz fontosságáról, a vízkészletek megőrzésének szükségességéről, valamint a fenntartható vízhasználatról. Időtartam: 45 perc Eszközök: projektor, papír, színes ceruzák, interaktív eszközök,...
Hogyan öltözzenek a gyerekek az óraközi szünetben márciusban?
Március igazi átmeneti hónap: reggel még csípős hideg van, délután viszont már a napsütés melegíthet. Ez komoly dilemmát jelent a szülőknek és pedagógusoknak, hiszen a 10-15 perces szünetekben a gyerekek kimennek az udvarra, de ha túlöltöznek, megizzadhatnak, ha pedig...
Kooperatív tanulás hatása az agyra
A kooperatív tanulás (azaz csoportos, együttműködésen alapuló tanulás) jelentős hatással van az agy működésére és fejlődésére. Az alábbi módokon befolyásolja az agyi folyamatokat: 1. Neuroplaszticitás és tanulási hatékonyság A kooperatív tanulás elősegíti az új idegi...
Március 15 – ötletek a megemlékezésre – óraterv alsósoknak, felsősöknek, középiskolásoknak
Osztályfőnöki óra óraterv – Március 15-i megemlékezés Célcsoport: Általános iskola alsó és felső tagozat, középiskolaIdőtartam: 45 perc Célkitűzés: A tanulók megismerjék az 1848–49-es forradalom és szabadságharc eseményeit, jelentőségét. Az ünnephez kapcsolódóan...
Virágültetéshez kapcsolódó tevékenységek- óraterv
Óraterv – Virágültetéshez kapcsolódó feladatok Cél: A tanulók megismerjék a virágültetés folyamatát, annak lépéseit és gondozási feladatait. Fejlesszék gyakorlati készségeiket és környezettudatosságukat. Célcsoport: Általános iskolai vagy középiskolai tanulók (az...