
TANTÁRGY: osztályfőnöki óra IDŐ: 45-90 perc MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum ESZKÖZÖK: csomagolópapír, filctoll ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása
Sok diák szerint a szabályok rosszak, ellentmondásosak, az esetek többségében nem többek, mint parancsok, amelyek csak arra jók, hogy megakadályozzák, amit a gyerek tenni szeretne. Ezek általában olyan szabályok, mint például a házirend, amelyeket a pedagógusok alkotottak meg és mondanak el az első tanítási napon. Természetesen megbeszélés, vita vagy értelmezés nélkül. Az elvárás világos: nincs más dolgod, mint követni a szabályokat!
Elképzelhető, hogy a szabályok ilyen típusú megközelítése hozzájárul az osztály fegyelmének megalapozásához, ugyanakkor nem nyújt segítséget a gyerekeknek abban, hogy kialakuljon az önfegyelem, vagy megértsék, miként válhatnak egy demokratikus közösség tagjává. A diákokra erőszakolt szabályok feszültségeket keltenek, vak engedelmességre szoktatnak, állandó harcot eredményeznek a felnőttek és gyerekek között az iskolában.
Ha a tanulók is részt vehetnek saját rendszerük kialakításában, sok előnnyel jár:
- Nyugodt, rendezett környezetet biztosít a tanuláshoz.
- Elősegíti a szabályok megbecsülését.
- Segíti a tanulók önuralmának és önfegyelmének fejlődését.
- A diákokat felelősségvállalásra készteti, a demokratikus társadalom együttműködő, aktív tagjává neveli.
- Elősegíti az egymást tisztelő, jóindulatú, egészséges tanár–diák kapcsolatot.
Közös szabályalkotás:
1, Bármilyen korosztályról is legyen szó, a gyerekek pontosan meg tudják mondani, hogy milyen szabályokhoz kellene a közösségnek alkalmazkodnia, hogy nyugodtan teljen a tanítási idő. Hagyjuk a gyerekeket saját maguk megfogalmazni a gondolataikat. Használd a csapatmunkát: A közös tevékenység összehangolja csoportot és egy cél érdekében mozgósítja az energiákat.(A csoportmunkának is érdemes megbeszélni a szabályait) Akár egyénileg, akár csoportban dolgoznak kérjük meg őket, hogy pozitívan fogalmazzák meg az elvárásokat. Legyen tabu szó a :NE, és a NEM! (Pozitív szabályokra jó példa itt érhető el.)
2, Indokolják meg közösen a szabályokat. Azt az indok, hogy :”csak ” ne fogadjuk el.
3,Magyarázzák meg közösen melyik szabálynak mi a célja. Kapcsoljátok hozzá a szabályokat magasabb szintű célokhoz, hogyan segíti társadalmi szinten a közös együttélést, a kommunikációt, a közös munkát. Kinek milyen előnye származik abból, ha betartjuk a rendet?
4,Készítsenek plakátot és akasszák ki a falra. Az, hogy látja a saját munkájának az eredményét, segít az elfogadásban.
5, Rendszeresen ismételjék át a közösen hozott szabályokat.
6, Mindig merülnek fel újabb és újabb megoldandó problémák. Bátorítsd arra a tanulókat, hogy a felmerülő problémákra alkossanak saját szabályokat és adják hozzá a nevüket is. A plakátot is érdemes úgy tervezni, hogy ki lehessen egészíteni tanév közben.
7, Emlékeztesd a tanulóidat arra, az általuk hozott szabályokra ha bomlasztó viselkedést tapasztalsz! Indokolja meg a rendbontó, hogy miért is volt fontos a közösségnek és benne neki erre a szabályra.
8, Rendszeresen kell önértékelést tartani, és ennek lehet a viszonyítási alapja lehet a közösen meghozott szabályrendszer. Az önértékelés kérdése: Betartottam, a közösen hozott normákat?
Összefoglalás:
.Jól indulhat és folytatódhat a tanév, ha mindenki tudja milyen rendszerhez igazodjon. Az iskolai házirend nem tiltások gyűjteménye, ha a tanulók részt vehetnek saját szabályaik megalkotásában és értelmezésében. Jobban tudnak azonosulni az elvárásokkal, ha Ők maguk fogalmazzák meg azokat.
Az osztály sokkal nyugodtabb hely lesz, fokozza a tanulók biztonságérzetét és a közösségszervező ereje van. Javul a tanár-diák kapcsolat, a tanulóknak fejlődik az önismerete.
Forrás: http://tanitoikincseim.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1223922
http://www.kooperativ.hu/sites/default/files/szabalyok-betekinto.pdf
Kép:<a href=”https://pixabay.com/hu/users/jarmoluk-143740/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2847508″>Michal Jarmoluk</a> képe a <a href=”https://pixabay.com/hu/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2847508″>Pixabay</a> -en.New Teachers: How to Create a Shiny,
Óratervek, egyéni fejlesztési tervek gyors előírás szerinti dokumentálásához
-
Akció!
Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 11 200 Ft.9 200 FtCurrent price is: 9 200 Ft. -
Classbook-óratervező A 2024-2026
18 500 Ft -
Classbook-óratervező A 2024-2027
22 500 Ft -
Classbook-óratervező B 2024-2025
11 200 Ft -
Classbook-óratervező B 2024-2026
18 500 Ft -
Classbook-óratervező B 2024-2027
22 400 Ft -
Akció!
Csomag 1-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező A 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
Akció!
Csomag 2-Skillful egyéni fejlesztési terv + Classbook-óratervező B 2024-2025
Original price was: 24 400 Ft.18 500 FtCurrent price is: 18 500 Ft. -
EgyüttMűködik – kooperatív fegyelmezési technikák
26 800 Ft -
Skillful egyéni fejlesztési terv 2024-2025
13 200 Ft -
Skillful egyéni fejlesztési terv 2024-2026
19 500 Ft -
Skillful egyéni fejlesztési terv 2024-2027
26 500 Ft
További cikkek első osztályfőnöki órára:
Nincs találat
A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.
Ezek is érdekelhetnek
Milyen kielégítetlen érzelmi igények húzódnak meg a problémás viselkedés mögött?
A problémás viselkedés mögött meghúzódó kielégítetlen érzelmi igények sokfélék lehetnek, de általában az alábbi alapvető szükségletek hiánya okozza őket: 1. Biztonság és stabilitás hiánya Problémás viselkedés: szorongás, kontrollmánia, túlzott ragaszkodás,...
A kielégítetlen érzelmi igények és a fegyelem kapcsolata
A kielégítetlen érzelmi igények és a fegyelem kapcsolata A fegyelem nem csupán szabályok és elvárások betartását jelenti, hanem egy mélyebb pszichológiai folyamat is, amely szorosan összefügg az érzelmi szükségletekkel. Ha ezek az igények kielégítetlenek maradnak, az...
Kooperatív fegyelmezési technikák
atKooperatív Fegyelmezési Technikák – Tudományos Alapok és Gyakorlati Példák A fegyelmezés a pedagógusok egyik legnagyobb kihívása, de nem kell, hogy ez stresszt vagy konfliktust jelentsen. A kooperatív fegyelmezési technikák célja, hogy támogató, együttműködésen...