Az egyéni fejlesztési terv a gyermek meglévő képességein és lehetőségein alapuló,egész személyiségére ható tanulási és tanítási folyamat tervezésének dokumentációja.

Az egyéni fejlesztési terv általános felépítése 

Egyéni fejlesztési tervek, a speciális foglalkozást igényló gyerekekről készülnek. Az útmutatók a  Sni, Btmn, HHH, vagy tehetséges tanulóknak ajánlják vagy írják elő, egyéni fejlesztési terv készítését. Az Ő fejlődésüket, fejlesztésüket külön dokumentumban is nyomon követhetővé tesszük. Az útmutatók (itt lehet megnézni az útmutatók listáját) megadják, hogy mit tartalmazzon egy egyéni fejlesztési terv.

A gyermek neve, évfolyama vagy csoportja

A sajátos nevelési igény típusa – súlyossági foka

Anamnesztikus adatok

Szakértői bizottság szakvéleményében foglalt státusz, diagnózis, fejlesztési javaslatok

A gyógypedagógus saját megfigyelésein, felmérésein alapuló státusz, egyéb

szakemberek megfigyelésein, felmérésein alapuló vélemény összegzése

A fejlesztés célkitűzései (elsődleges, általános, részletezett)

A fejlesztés területei (ezen belül területenként: cél meghatározása, feladatokra bontás,

alkalmazott módszerek, eljárások és eszközök)

A fejlesztés értékelésének szempontjai, a visszacsatolás módja

A hatások és változások megállapításának módja, gyakorisága, dokumentálása, az

értékelés eredményeinek hasznosítása a motivációban, további fejlesztésben

A fejlesztés megvalósulásának keretei gyakorisága, időtartama

A foglalkozásokon alkalmazott módszerek, eszközök, eljárások

Kiegészítő egyéb szolgáltatások jelzése (pl. logopédia, gyógytestnevelés, mozgásterápia stb.) gyakoriság, az ellátás formája

Mik a tapasztalatok az egyéni fejlesztési terv bevezetés után:

 

  1. A közös cél érdekében jobban összehangolja a szülő és a gyermek, a gyógypedagógus és a pedagógus, és a tanulót.
  2. A tanuló saját fejlődésére koncentrál ezáltal motiváltabbá együttműködőbbé válik.
  3. A kimeneti elvárások között megjelenik az érdeklődés, a kíváncsiság, az egyszerű szabályok elsajátítása, az én-tudat, az önbizalom és a pozitív énkép erősödése, a környezet védelme, a rendszeretet, az alapvető téri és időbeli relációk alkalmazása, a megfigyelőképesség, a szóbeli kifejezőképesség, a szókincs, az együttműködés készségei, az öröm, a választási és döntési képesség fejlődése.
  4.  Az SNI gyerekek legoptimálisabban a velük foglalkozó szakemberek – tanító pedagógusok, utazó gyógypedagógus, logopédus, pszichológus, gyermekorvos, esetleg családvédelmi felelős – összehangolt csoportmunkájával fejleszthetők. A különböző nézőpontok összehasonlíthatók, tudatosíthatók.
  5. A fejlesztés irányát és időtartamát mindig az együttnevelő team határozza meg, méghozzá a lehető legoptimálisabban.

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Szokatlan ötletek, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat

Szokatlan ötletek, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat

Az alábbiakban néhány igazán kreatív és szokatlan ötletet találsz, amelyekkel még izgalmasabbá teheted az októberi iskolai programokat. 1. Őszi interaktív tanteremátalakítás "Meseerdő" a tanteremben: Alakítsd át a tantermet egy varázslatos őszi erdővé! Minden diák kap...