Team-teaching és tantárgyközi órák – részletes bemutatMi az a team-teaching?
A team-teaching azt jelenti, hogy két (vagy több) pedagógus közösen tervez, vezet és értékel egy tanórát. A tanárok lehetnek:
-
azonos szakterületűek (pl. két nyelvtanár), vagy
-
különböző szakterületűek (pl. történelem + földrajz, informatika + kémia),
-
de akár egyikük fejlesztőpedagógus, pszichológus vagy asszisztens is lehet.
Mi az a tantárgyközi óra?
Az interdiszciplináris vagy tantárgyközi óra több tantárgy tudásanyagát kapcsolja össze egy közös témában, projektben vagy probléma körül. Célja:
-
az összefüggések megértetése,
-
valós élethelyzetek modellezése,
-
a tanulás élményszerűbbé tétele.
Előnyei
-
Valósághűbb tanulási helyzetek.
-
Komplex gondolkodás fejlesztése.
-
Kooperáció és kommunikációs készség fejlesztése.
-
Motiváció növekedése.
-
Lehetőség az egyéni különbségek jobb kezelésére.
Team-teaching típusai
-
Párhuzamos tanítás: két csoportra osztott osztály, tanárok külön tanítanak.
-
Kiegészítő tanítás: egyik tanár főtanító, másik segít, differenciál.
-
Váltakozó tanítás: a tanárok felváltva vezetik a foglalkozást.
-
Közös tanítás: a tanárok együtt dolgoznak ugyanabban a térben, egymásra épülve.
-
Szakértő-tanár + támogató tanár: pl. szaktárgyi tanár + fejlesztőpedagógus.
Minta óraterv – Tantárgyközi team-teaching óra (45 perc)
Téma: Víz – természeti és társadalmi jelentősége
Tantárgyak: Földrajz + Kémia
Életkor: 7–8. évfolyam
Tanóratípus: Ismeretszerző, tantárgyközi óra
🧠 Célok
-
Megérteni a víz körforgását és fizikai-kémiai tulajdonságait.
-
Felismerni a víz társadalmi-gazdasági jelentőségét.
-
Fejleszteni a rendszerszintű gondolkodást, együttműködést.
Óra menete
Idő | Tevékenység | Módszer / Eszköz |
---|---|---|
0–5 perc | Ráhangolódás: Képes asszociációs játék: „Mit jelent számodra a víz?” | Padlet / kártyák, frontális |
5–15 perc | Ismeretszerzés I. – Földrajz tanár: Víz körforgása, vízkészletek, víz mint természeti erőforrás | Képes prezentáció, kérdezz-felelek |
15–25 perc | Ismeretszerzés II. – Kémia tanár: Víz molekuláris szerkezete, oldhatóság, pH | Demonstráció: desztillált víz, indikátor, oldódási kísérlet |
25–35 perc | Csoportmunka: 3 fős csoportok – poszter készítése: „A víz útja az életünkben” | Lapbook / A3 lap, filcek, QR-kódos források |
35–42 perc | Prezentációk röviden – minden csoport bemutatja poszterét | 1 perc / csoport |
42–45 perc | Reflexió, lezárás: „1 szóban az óráról”, visszajelző kártyák, tanári összefoglaló | Reflektív kör / online kvíz |
Szükséges eszközök
-
Projektor, Padlet vagy Canva posztersablon
-
Kémiai eszközök (indikátor, víz, pohár)
-
Filctollak, lapok, tablet / mobil eszközök
Tanári megjegyzés
-
Az óra jól illeszthető víz világnapjához (március 22.).
-
Kiváló alap egy hosszabb projektindításhoz is: pl. víztisztító modell készítése, kampány a víztakarékosságért.
EgyüttMűködik- kooperatív fegyelmezési technikák online tananyag
Kevesebb stressz. Kevesebb konfliktus.
A legtöbb tanár több energiát éget el nap mint nap a fegyelmezésre, konfliktuskezelésre mint a tanításra.
Gyakran a “rossz viselkedés” mögött nem szándékos rendbontás van, hanem egy segítségért kiáltó gyerek. Ha megtanuljuk felismerni a mögöttes érzelmi hiányokat, nem csak fegyelmezünk, hanem megelőzünk.
Ez nem arról szól, hogy “engedékenyek” legyünk. Hanem arról, hogy tudatos eszközeink legyenek a nehéz helyzetekre.
Ez a szemléletváltás nem több munkát jelent – hanem kevesebbet.
Ha felismered a problémás viselkedések mögött meghúzódó érzelmi szükségleteket:
-
a gyerek kevesebbszer fog kiakadni, dacolni, „ellened menni”,
-
te kevesebbszer érzed magad tehetetlennek, kimerültnek,
-
és az óráid nyugodtabbak, kezelhetőbbek lesznek – kevesebb erőfeszítéssel.
Nem az a cél, hogy mindent „tökéletesen” csinálj – hanem az, hogy okosabban reagálj. Hosszú távon ez azt jelenti:
✅ kevesebb fegyelmezés
✅ több figyelem a tanításra
✅ jobb kapcsolat a diákokkal
✅ és ami talán a legfontosabb: kisebb érzelmi kiégés
Ha hasznosnak találod a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!
Ezek is érdekelhetnek
EgyüttMűködésre építő osztálymenedzsment
EgyüttMűködik – Osztálymenedzsment RendszerA kölcsönösen előnyös megoldások ereje a társas kapcsolatokbanSzülőknek, pedagógusoknak, csoportvezetőknek Miért fontos az osztálymenedzsment? Ha pedagógusként, oktatóként vagy szülőként konfliktusokkal küzdesz, és szeretnéd...
Együttműködésre építő osztálymenedzsment
EgyüttMűködik – Osztálymenedzsment RendszerA kölcsönösen előnyös megoldások ereje a társas kapcsolatokbanSzülőknek, pedagógusoknak, csoportvezetőknek Miért fontos az osztálymenedzsment? Ha pedagógusként, oktatóként vagy szülőként konfliktusokkal küzdesz, és szeretnéd...
Milyen kielégítetlen érzelmi igények húzódnak meg a problémás viselkedés mögött?
A problémás viselkedés mögött meghúzódó kielégítetlen érzelmi igények sokfélék lehetnek, de általában az alábbi alapvető szükségletek hiánya okozza őket: 1. Biztonság és stabilitás hiánya Problémás viselkedés: szorongás, kontrollmánia, túlzott ragaszkodás,...
A kielégítetlen érzelmi igények és a fegyelem kapcsolata
A kielégítetlen érzelmi igények és a fegyelem kapcsolata A fegyelem nem csupán szabályok és elvárások betartását jelenti, hanem egy mélyebb pszichológiai folyamat is, amely szorosan összefügg az érzelmi szükségletekkel. Ha ezek az igények kielégítetlenek maradnak, az...
Kooperatív fegyelmezési technikák
atKooperatív Fegyelmezési Technikák – Tudományos Alapok és Gyakorlati Példák A fegyelmezés a pedagógusok egyik legnagyobb kihívása, de nem kell, hogy ez stresszt vagy konfliktust jelentsen. A kooperatív fegyelmezési technikák célja, hogy támogató, együttműködésen...
Pozitív osztálylégkör kialakítása
A tekintélyelvű fegyelmezés és az együttműködésen alapuló tanár-diák kapcsolat két eltérő pedagógiai megközelítés, amelyek jelentős hatással vannak a tanulók viselkedésére, motivációjára és tanulási élményére. Tekintélyelvű fegyelmezés Ez a módszer arra épül, hogy a...