kérdések osztályfőnöki órára

Ha hasznosnak találod  a bejegyzéseket a további tartalmakért kövess minket a facebookon!

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-20 perc   KOROSZTÁLY: 4-12     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió erősítés, tapasztalati tanulás

 

Felfedező tanulásos játékok a víz világnapja alkalmából

1, Egy nagy tálba kevés vizet kell öntünk és beleteszünk egy kisebb edényt. A nagy edény tetejére átlátszó fóliátrakunk és egy súlyt helyeünk rá. Ki kell tenni a napra. Mi történik?
A meleg levegővel a vízgőz is felszáll, a magasban lehűl, felhővé alakul és csapadék formájában visszahull a földre. – Az üveget borítsuk a fűre. Az elpárolgó víz vízcseppek formájában csapódik a befőttesüveg falára.
– Helyezzünk el vizet a fűtőtesten, a fűtőtesttől távolabb, napon és teljes árnyékban. Figyeljük a víz párolgását.

2, Rajzoljunk a járdára vízzel és figyeljük a száradást. A napsugárzás által felmelegedő víz látszólag csak felszárad. Valójában vízpáraként a levegőbe emelkedik. A felmelegedő vízgőz lehűl és apró vízcseppekké alakul. Ezekből állnak a felhők, melyekből a víz aztán kicsapódik.

3, Hőérzékelés: melegítsük a vizet különböző hőmérsékletekre.
Meddig tudjuk beletenni kezünket? Ha forraljuk a vizet, a víz mennyi-
sége csökken, elpárolog –

4,Buborékoltatás szívószállal

5,Készíts gyurmahajót! Ha egy gyurma golyót vízbe teszünk, azonnal elmerül. Ha viszont ugyanilyen mennyiségű gyurmából tálkaszerű hajót formálunk, akkor az már úszni fog, mert sokkal nagyobb a felszíne, mint a gyurmagolyóé.

6,Lebegő és merülő tárgyak eregetése a vízen.

7, Kísérletezzünk különféle edényekkel, tölcsérekkel, kanalakkal, szűrővel, szivaccsal

8, Töltögetések -felveszi minden edény alakját

9, Sorba-rendezések, űrmértékek megnevezése.

10,Tegyünk a vízbe cukrot, sót, apró kavicsokat. Meleg, hideg vízben kavargatjuk, kóstolgatjuk. A sós vizet színezzük és a különböző színeket egymásra öntjük lassan.
– Étolajat öntünk a vízbe, nem elegyedik, ehhez piros paprikát keverünk.
11, Egyes anyagok beszívják a vizet, mások nem: használjunk különféle textilt, papírfajtát.
12, A te szökőkutad: Kérd egy felnőtt segítségét, hogy egy olló segítségével lyukassza át egy műanyag palack dugóját. Tégy egy pár csepp színes festéket a palackban levő vízbe. A kupakot jó szorosan csavard rá az üvegre. Jól rázd meg az üveget, hogy a festékcseppek kavarodjanak össze a vízzel. A szívószálat told át a műanyag palack dugóján.
Kint maradt a szívószál egyik vége, ezt tömd be gyurmával. Majd óvatosan szúrj a gyurmába egy gombostűt. Minden kis rést be kell tömni, így a szívószál köré is tégy egy kis gyurmát. Egy edénybe forró vizet kell önteni, majd egy kis várakozás után mindjárt működésbe lép a szökőkút. Mi is történik valójában? Az edénybe töltött melegvíz felmelegíti a palackban levő levegőt, ez lenyomja a színes vizet, és az a szívószálon keresztül menekül.

13,Vízzel töltött üvegek lehetnek a zeneszerszámok
14,Hangfelismerés: vizet csorgatunk egyik edényből a másikba

15,Építs a homokasztalon nedves homokból két hegyet, egyik oldaluk meredek a másik lankás. Az egyiket be kell ültetni mohapárnával. Önts vizet mindkét hegyre.
Milyen gyorsan haladt a víz?
Melyik hegyről vitt le több homokot?
A hegy melyik oldaláról vitt le több homokot?
– Homokasztalon alakíts ki tavat, folyót, legyen benne sziget, félsziget.
A moha, az erdei talaj sok vizet képes beszívni .Az erdő visszatartja a lehullott csapadékot .Az erdő átszűri a vizet, a víz minőségvédelmét is szolgálja.

16,Mindenki két kavicsot vesz a kezébe. Körbeállunk, és egy gyerek kívülről sétálva megérinti a gyerekek vállát. Az érintésre sorba összeütögetik a kavicsaikat saját ritmusban. Ez olyan, mint az esőcsepp koppanása. Mire mindenki “zenél”, hatalmas vihar kerekedik a csendesnek induló esőből.
Ha a játékvezető újra megérinti az “esőcsinálók” vállát, akkor a vihar elcsendesedik és az eső eláll.
17, Vizsgáld meg a vizet alaposan, keress benne úszkáló élőlényeket! Nagyítót is használhatsz a vizsgálat során. Hőmérővel mérd meg a víz hőmérsékletét! Melegíts fel egy kevés desztillált vizet, majd add hozzá az első vízmintádhoz! Figyeld meg, most miként mozognak az apró élőlények!
Mérd meg újra a víz hőmérsékletét! Milyen változásokat észlelsz az apró állatok mozgásában? Ha semmilyen változást nem tapasztalsz, ismételd meg a kísérleted még több melegvíz hozzáadásával!

18, Egy csöpögő konyhai csap 10 perc alatt teletölthet egy bögrét. Ha az osztályodba 25 diák jár, s mindegyiküknél csöpög otthon a csap, 10 perc alatt 25, egy óra alatt 150, egy nap alatt 3600 bögre víz megy veszendőbe.
A csapból csöpögő víz a lefolyón keresztül elfolyó pénz, hiszen az elpazarolt víz miatt a szüleidnek magasabb vízszámlákat kell fizetnie. Vizsgáld meg, hogy csöpögnek-e a csapok otthonodban! Ha találsz egy csöpögő csapot otthon, tegyél alá egy mérőedényt, és jegyezd fel, hogy mennyi ideig tart annak megtöltése! Hány liter víz megy veszendőbe egy nap alatt a csöpögő csap miatt?
….. telt meg egy perc alatt
….. telt meg óránként.
….. telt meg egy nap alatt.

19, Egyensúlyozó járás vonalon vízzel teli pohárral a kézben.

20, A terembe két párhuzamos vonalat húzunk, ez lesz a patak. A gyermekek feladata, hogy úgy próbáljanak átugrani a patakon, hogy közben ne essenek bele a vízbe. Többféle módon ugorhatnak:
– nekifutással
– helyből
– fél lábon
– dobbantással
– hátrafelé

+1, csíráztatás, hajtatás természetes, tiszta vízben és megváltoztatott körülmények között, szennyezett vízben.

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Almatorony

Almatorony

TANTÁRGY: környezet, biológia, természetismeret, technika, fizika   KOROSZTÁLY:alsó, felső tagozat, középiskola    IDŐ:25-45 perc    MUNKAFORMA:  csoport ESZKÖZÖK:   alma hurkapálcika,   ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: környezet, egészség tudatosítás,STEAM,...

Hogyan készíthetsz tanfolyamokat, oktatási anyagaidból?

Online tananyagok értékesítése tanároknak, tanítóknak, oktatóknak, trénereknek

www.oraterv.hu

Pin It on Pinterest

Share This