Fejlesztő értékelés összegző értékelés? 

Amikor összegző értékelésről beszélünk,az első ami eszünkbe jut az az osztályzat. Egytől-ötig értékeljük a teljesítményt, bekerülnek a jegyek naplóba végül az összegyűjtött jegyek átlaga alapján kapnak a tanulók egy bizonyítványt. Ez azt jelenti, hogy csak az oktatási egység végén jelezzük-e a tanulóknak, hogyan is állnak az elvárt teljesítményhez képest. Ha tovább gondoljuk, az összegyűjtött jegyek átlaga befolyásolja a tanulók pályaválasztást, és később gyakran a társadalomban elfoglal helyét is.

Biztos, hogy jó ez így? Tényleg az a cél, hogy a dolgozatban kapjanak visszajelzést a tanulók, amikor a tananyag egy egysége lezárásra kerül? Legyünk őszinték, ezek a területek soha nem kerülnek elő újra, a beírt jegyeket nem szokták kijavítani. Egyrészt az idő szűke, másrészt a tananyag állandó nyomása miatt.

Van egy párhuzamos út. Ismerkedjünk meg a fejlesztő értékeléssel. 

A fejlesztő értékelés, az értékelési módszerek olyan változatos széles skálája, amelyeket a tanulási folyamat során FOLYAMATOS ÉRTÉKLÉSRE HASZNÁLUNK. A tanulók és tanáraik folyamatos visszajelzést kapnak arról, hogy hol tartanak azokat a fogalmakat, amelyeket a tanulók még nem értettek meg, a készségeket, amelyek elsajátítására még energiát kell fordítani.

Félreértésekre adhat okot:

Fontos megkülönböztetnünk a fejlesztő értékelés folyamatát és a legtöbbször használt összegző értékeléseket, dolgozatokat, feleleteket. A megkülönböztetés elengedhetetlen, mivel a fejlesztő értékelést sokan félreértelmezik és leegyszerűsítik. Az összegző értékelés sorozata ( jegyek adása az év során) nem jelent fejlesztő értékelés

 

Az teszi a fejlesztő értékelést fejlesztővé, hogy mit kezd a tanár az információval. Ha az értékelés eredményét nem használja arra, hogy valamit megváltoztasson a tanításban vagy a tanulásban, az összegző értékelés. A fejlesztő és összegző értékelés nem minden esetben a különböző típusú vagy formájú értékelési módokat jelenti, hanem azt írja le, hogy hogyan használjuk az értékeléseket. Például egy feladat vagy tevékenység nem fejlesztő, kivéve, ha az általa szolgáltatott információ valójában a tanulás előrehaladására szolgálja.

Nincs találat

A keresett oldal nem található. Próbálja meg finomítani a keresést vagy használja a fenti navigációt, hogy megtalálja a bejegyzést.

Milyen előnyei vannak a fejlesztő értékelésnek a tanulók és tanáraik számára?

A fejlesztő szemlélet lehetővé teszi a tanulók számára, hogy tévedjenek, értékeljék mennyire értették meg, sajátították el a tananyagot. Arra ösztönzi őket, hogy a visszajelzéseink alapján tegyenek készségeik és tudásuk fejlesztése érdekében. A folyamat olyan támogató környezetben hajtható végre, amely lehetővé teszi a tanulók számára, hogy az összegző osztályozás nyomása nélkül tesztelhessenek, alkossanak, mélyüljenek el egy-egy feladatban, tananyag részben.  A fejlesztő értékelés folyamata felkészíti a tanulókat összegző értékelésre. A gyenge területeket még a korai szakaszban felfedezhetők és javíthatók. Lehetővé teszi a tanulók számára, hogy tanulási folyamatuk felett átvegyék az irányítást, és nyomon kövessék a haladásukat. 

Fejlesztő értékelés módszere lépésről-lépésre 

A fejlesztő értékelesés a tanári eszközkészlet részét képezi. Nem kell bonyolultnak vagy időigényesnek lennie. Van azonban néhány dolog, ami kulcsfontosságú a hatékonyság szempontjából.

  • Célorientált legyen. Célja, hogy a tanulók tanáraik és a szülők is jól használható információhoz jussanak. Megfigyelhetőnek és mérhetőnek kell lennie. 
  • A magasabb rendű gondolkodási készségekhez kell kapcsolódni.  
  • Egyéni teljesítményt kell értékelniük. A csoportértékelés önmagában is hasznos. A fejlesztő értékelés az egyénre koncentrál.
  •  Dokumentálható legyen. A tanulóknak és szülőknek ad visszajelzést, hogy hol tart a gyermek az elvárt tananyaghoz, készségekhez képest. 

Csak néhány kiemelt eszköz  a fejlesztő értékelés tárházából 

Önértékelés

Ezek egyszerű jelek, jelzések gyors önértékelést tesznek lehetővé. A tanulók tudatosítják, hogy hol tartanak a tanulási folyamatban. A tanár nem ítéli meg a visszajelzést, de egy átfogó képet kap arról, hogy a csoportja hol tart. 

Igen / Nem kártyák – A tanár kérdez. A diákok válaszolnak a megfelelő kártyák felmutatásával. A tanár kiszűrheti az elmaradókat és segítséget nyújthat nekik 

Hüvelykujj fel / le – Ez ugyanúgy működik, mint az Igen vagy Nem kártya. A diákok a választ a hüvelykujjuk felmutatásával jelzik. 

Színes kártyák – a diákok értékelik tudásukat:

  • Piros (nem érti a tananyagot)
  • Sárga (Még vannak nehézségei)
  • Zöld (megvan, minden jó)

1-2-3 Ujjak – Ez ugyanúgy működik, mint a színes kártyák. A diákok ujjai felmutatják az ujjukat, hogy válaszoljanak:

  • 1 ujj (nem érti a tananyagot)
  • 2 ujj (Még vannak nehézségei)
  • 3 ujj (megvan, minden jó) 

Online eszközök 

Socrative A Socrative egy webalapú értékelési eszköz, amely lehetővé teszi a tanárok számára, hogy kvízeket készítsenek, kérdéseket tegyenek fel, kilépési jegyeket és visszajelzést kapjanak. Létrehozhat vetélkedő játékot is, amelyet „Space Race” -t ahol a diákok versenyeznek, hogy a legtöbb válasz helyes legyen. Ingyenes, maximum 50 tanulónak 

A Quizlet egy olyan tanulmányi eszköz, amely flashcardokat, szövegkiegészítést, hallás utáni megértést és játékokat és használ a diákok segítésére. Az elvégzett feladat végén százlékosan megmutatja, hogy milyen teljesítményt nyújtottak. (INGYENES) 

Kahoot! egy játékalapú tanulási platform, amely lehetővé teszi, hogy vetélkedőket hozzanak létre az osztályteremben. Létrehozhatja saját vetélkedőjét vagy választhat a játékok könyvtárából. (INGYENES)

Kvízmester- magyar nyelvű online kvízek játéka.  Tanár is diák is írhat kvízt az osztálya számára. 

Videó tanár  Az iskolai tananyagra épülő 5-10 perces videók megtekintése után a rendszerben tárolt teszteket oldatják meg a tanuulók. 5–8. osztályban szinte minden tantárgyra tananyagok készültek a magyarország oktatási rendszerben elvárt tudás elsajátítására.  

Visszacsatolás fontossága- a leghatékonyabb tanulást ösztönző eszköz

A diákok visszacsatolásának befolyásolására kiterjedt kutatást végeztek. Kluger és DeNisi (1996) több mint háromezer tesztet értékeltek iskolákban, az egyetemeken és a munkahelyen végzett visszajelzésekről A visszajelzéseket gyakran adják meg néhány osztályzatok vagy szöveges értékelési formában, A tanulmányok azt mutatták, hogy a diákok számára a leghatékonyabb visszajelzés az, amikor nem csak azt mondják meg, hogy mely területeken kell javítaniuk, hanem azt is, hogy hogyan kell javítani.

Kimutatták, ugyanolyan hatástalan ha csak osztályzatok vagy szöveges értékelés kapnak a tanulók, mintha nem kapnának értékelést. Ezzel ellentétben a fejlesztő típusú értékelést az egyik leghatékonyabb tanulást segítő eszköznek tartották.

 

 

 

Ezek is érdekelhetnek

Szülinap az osztályban-születésnapi táblák a tanteremben.

Szülinap az osztályban-születésnapi táblák a tanteremben.

Lehet rajta vitatkozni, hogy a születésnapok ünneplése az iskola vagy a pedagógus feladata-e. De az biztos, hogy a gyerekek a születénapjukon különlegesnek szeretnék érezni magukat.El ne felejtsük... Készítsünk hát születésnapi táblát, hogy el ne  felejtsük senki...

Környezettudatos osztályterem

Környezettudatos osztályterem

A környezet-tudatos életmód nem csak divat hanem nagyon fontos üzenete van: a környezet védelme és megmentése. Azonosulni a környezetbarát filozófiával alkotó légkörrel tölti meg az osztálytermeket.

Pin It on Pinterest

Share This