MEGVÁLTOZOTT TANÁRI SZEREP.ÍGY LÉGY A HELYZET MAGASLATÁN!
Már nem ismeretközlő, nem tudós, nem barát. Hanem mi?
A 21.századra a tanár felszabadult a hagyományos ismeretközlő szerep alól, és egyrészt segítőként, támogatóként, mint a tanulókkal együtt dolgozó „munkatárs” vesz részt a csoportok munkájában, másrészt koordinátorként irányítja is azt.
Milyen tevékenységeket végez a pedagógus egy modern tanítási órán?
- Döntéshozatal: szakmai és szociális célok kitűzése, csoportalkotás, a tanulási környezet kialakítása, a szükséges tanulási segédeszközök meghatározása, a tanulók csoporton belüli feladatának meghatározása.
- Tanulásszervezés:feladatadás, pozitív függés (interdependencia) kialakítása a csoport tagjai között, egyéni felelősség kialakítása, az elvárások transzparenssé tétele, a tanulói viselkedéssel kapcsolatos elvárások ismertetése, valamint a kooperatív képességek fejlesztése.
- Megfigyelés és beavatkozás:a tanulók viselkedésének figyelemmel követése, valamint segítő beavatkozás feladatmegoldás közben.
- Evalváció és értékelés: tanulók önértékelésének fejlesztése a saját, illetve a csoport munkájának elemző értékelésével.
Összefoglalva:
- A pedagógus olyan tanulási környezetet teremt, amelyben sok izgalmas, értelmes probléma van
- A tanulás tapasztalásra épül
- A tanár csak egy – és nem egyetlen – erőforrás
- A pedagógus facilitátor, aki bízik a tanulókban
- A személyközpontú tanár nem rohan, nem hajtja a gyerekeket
Ezt támasztja alá a tapasztalat és a gyakorlat?
Forrás:
- http://tagnes.pbworks.com/f/A+MEGV%C3%81LTOZOTT+PEDAG%C3%93GUS+SZEREP.pdf
- Óhidy Andrea:Az eredményes tanítási óra jellemzői