TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 45-90 perc         MUNKAFORMA: egyéni, csoport, plénum      ESZKÖZÖK:  csomagolópapír, filctoll       ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: magatartási szabályok megalapozása

Sok  diák szerint a szabályok rosszak, ellentmondásosak, az esetek többségében nem többek, mint parancsok, amelyek csak arra jók, hogy megakadályozzák, amit a gyerek tenni szeretne. Ezek általában olyan szabályok, mint például a házirend, amelyeket a pedagógusok alkotottak meg és mondanak el az első tanítási napon. Természetesen megbeszélés, vita vagy értelmezés nélkül. Az elvárás világos: nincs más dolgod, mint követni a szabályokat!

Elképzelhető, hogy a szabályok ilyen típusú megközelítése hozzájárul az osztály fegyelmének megalapozásához, ugyanakkor nem nyújt segítséget a gyerekeknek abban, hogy kialakuljon az önfegyelem, vagy megértsék, miként válhatnak egy demokratikus közösség tagjává. A diákokra erőszakolt szabályok feszültségeket keltenek, vak engedelmességre szoktatnak, állandó harcot eredményeznek a felnőttek és gyerekek között az iskolában.
Ha a tanulók is részt vehetnek saját rendszerük kialakításában, sok előnnyel jár:

  • Nyugodt, rendezett környezetet biztosít a tanuláshoz.
  • Elősegíti a szabályok megbecsülését.
  • Segíti a tanulók önuralmának és önfegyelmének fejlődését.
  • A diákokat felelősségvállalásra készteti, a demokratikus társadalom együttműködő, aktív tagjává neveli.
  • Elősegíti az egymást tisztelő, jóindulatú, egészséges tanár–diák kapcsolatot.

Közös szabályalkotás:


1, Bármilyen korosztályról is legyen szó, a gyerekek pontosan meg tudják mondani, hogy milyen szabályokhoz kellene a közösségnek alkalmazkodnia, hogy nyugodtan teljen a tanítási idő. Hagyjuk a gyerekeket saját maguk megfogalmazni a gondolataikat. Használd a csapatmunkát:  A közös tevékenység összehangolja csoportot és egy cél érdekében mozgósítja az energiákat.(A csoportmunkának is érdemes megbeszélni a szabályait) Akár egyénileg, akár csoportban dolgoznak kérjük meg őket, hogy pozitívan fogalmazzák meg az elvárásokat. Legyen tabu szó a :NE, és a NEM!  (Pozitív szabályokra jó példa itt érhető el.)

2, Indokolják meg közösen a szabályokat. Azt az indok, hogy :”csak ” ne fogadjuk el.

3,Magyarázzák meg közösen melyik szabálynak mi a célja. Kapcsoljátok hozzá a szabályokat magasabb szintű célokhoz, hogyan segíti társadalmi szinten a közös együttélést, a kommunikációt, a közös munkát. Kinek milyen előnye származik abból, ha betartjuk a rendet?

4,Készítsenek plakátot és akasszák ki a falra. Az, hogy látja a saját munkájának az eredményét, segít az elfogadásban.

5, Rendszeresen ismételjék át a közösen hozott szabályokat.

6, Mindig merülnek fel újabb és újabb megoldandó problémák. Bátorítsd arra a tanulókat, hogy a felmerülő problémákra alkossanak saját szabályokat és adják hozzá a nevüket is. A plakátot is érdemes úgy tervezni, hogy ki lehessen egészíteni tanév közben.

7, Emlékeztesd a tanulóidat arra, az általuk hozott szabályokra ha bomlasztó viselkedést tapasztalsz! Indokolja meg a rendbontó, hogy miért is volt fontos a közösségnek és benne neki erre a szabályra.

8, Rendszeresen kell önértékelést tartani, és ennek lehet a viszonyítási alapja lehet a közösen meghozott szabályrendszer. Az önértékelés kérdése: Betartottam, a közösen hozott normákat?

Összefoglalás:

.Jól indulhat és folytatódhat a tanév, ha mindenki tudja milyen rendszerhez igazodjon. Az iskolai házirend nem tiltások gyűjteménye, ha a tanulók részt vehetnek saját szabályaik megalkotásában és értelmezésében. Jobban tudnak azonosulni az elvárásokkal, ha Ők maguk fogalmazzák meg azokat.
Az osztály sokkal nyugodtabb hely lesz, fokozza a tanulók biztonságérzetét és a közösségszervező ereje van. Javul a tanár-diák kapcsolat, a tanulóknak fejlődik az önismerete.

Forrás: http://tanitoikincseim.lapunk.hu/?modul=oldal&tartalom=1223922
http://www.kooperativ.hu/sites/default/files/szabalyok-betekinto.pdf
Kép:<a href=”https://pixabay.com/hu/users/jarmoluk-143740/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2847508″>Michal Jarmoluk</a> képe a <a href=”https://pixabay.com/hu/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2847508″>Pixabay</a> -en.
New Teachers: How to Create a Shiny,

További cikkek első osztályfőnöki órára:

Last minute ötlet: bemelegítő játék első osztályfőnöki órára

Last minute ötlet: bemelegítő játék első osztályfőnöki órára

TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 5-15 perc    KOROSZTÁLY: bármely     MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum      ESZKÖZÖK: papír, ceruza    ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: bemelegítés, osztályközösség építése kommunikáció, képzelet, kreativitás ...

Nyári szünet hangulatjelekkel

Nyári szünet hangulatjelekkel

TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 5-15 perc    KOROSZTÁLY: bármely     MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum      ESZKÖZÖK: emojik     ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: kommunikáció, képzelet, kreativitás  fejlesztés, bemelegítés, levezetésEmojik...

Ezek is érdekelhetnek

Hogyan rendezd a konfliktusokat az osztályban? – konfliktus megoldó tréning feladatok

Hogyan rendezd a konfliktusokat az osztályban? – konfliktus megoldó tréning feladatok

Konfliktuskezelési feladatok segítenek a diákoknak megérteni és hatékonyan kezelni a konfliktusokat. Például szerepjátékok, ahol a diákok megjelenítik különböző konfliktushelyzeteket, majd közösen megbeszélik a legjobb megoldásokat. Ezek a csoportdinamikai feladatok segíthetnek az osztályközösség erősítésében, a diákok közötti kapcsolatok kialakításában és az együttműködési készségek fejlesztésében.

Pin It on Pinterest

Share This