A másokkal való együttműködés szükséges és alapvető képesség egy közösségben.  Azok a tanulók lesznek előnyben, akik jól kommunikálnak, tudásukkal hozzájárulnak a közösség fejlődéséhez, tudnak tárgyalni, tudják képviselni a véleményüket, jó konfliktuskezelők, és jól dolgoznak csapatban.
Az iskolában jó lehetőséget teremthetünk, hogy mindezen képességeket biztonságos környezetbe sajátítsák el, gyakorolják.

Csoportmunkában a tanulók és tanárok is egy olyan komplex rendszerben dolgozhatnak, ahol a tudás és az ismeretátadás nem csak egyéni szinten, de csoport vagy osztályszinten is megvalósul. A tanárnak átalakul a szerepköre, az ismeretátadás helyett az irányító szerep jut.

A munkaforma eltolódása maga után vonja azt is, hogy az értékelési rendszerünket is át kell gondolni.Hogyan értékeljük a csoportmunkát és benne az egyén szerepét?A csoportmunkák teljesítményét: ön és társértékelés keretében jól lehet vizsgálni. A csoport tagjai értékelik/pontozzák/osztályozzák a maguk és egymás munkáját,  egy értékelő lap segítségével.

Milyen előnye van a módszernek?
A tanulók megtanulnak egy értékelési kultúrát, amelyben saját magukat és társukat is reálisabban látják.
A tanulói hozzáállás megváltozik.
Elősegíti a minőségi munkát az osztályteremben.
A tanulók tanulnak mások sikeréből és hibáiból.
Azonnali visszajelzést ad a tanulóknak és a tanárnak is.
Nagy létszámú osztály esetén reálisabb képet ad a tanárnak, az egyéni teljesítményről is.
Idő takarít meg a tanárnak!

Hogyan kezdjük hozzá?

1. Mielőtt elkezdődik a munka, tisztázni kell a “játékszabályokat”. Meg kell beszélni a csoportmunka menetét, az elvárt eredményt és a kívánt tanulói viselkedést és hozzáállást.
2. Meg kell beszélni az értékelőlap szempontsorát.  El kell mondani a tanulóknak, hogy, hogy maguk és társaik érdekében  is aktívan, képességüknek megfelelően részt kell vállalniuk a közös munkában.
3. A tanulóknak el kell mondani, hogy mit és milyen arányban értékelünk. Egyéni munka minőségét, a csoport elkészült munkájának a minőségét, vagy az együttműködést. Hogyan vesszük figyelembe a csoportértékelő lap eredményét.

Pontokkal, százalékkal, jeggyel vagy szövegesen értékelünk.
Hogyan számít be az egyéni értékelésbe.

 

 

Hogyan lehet a csoportmunka eredményét jeggyel kifejezni?

  • Egy jeggyel értékelem a csoport minden tagját, az elvégzett munka minősége alapján.
  • Egyéni jeggyel értékelek, a csoportértékelő lap segítségével.
  • Egy jeggyel értékelek egyéni munkát és egy jeggyel az elkészült feladatot.
  • Egy jeggyel az együttműködést, egy jeggyel az egyéni teljesítményt és egy jeggyel a csoportteljesítményt értékelem.

Mely korosztályt lehet bevonni a társértékelés rendszerébe?

Iskola első osztályától. Kevesebb szemponttal, és a szempontsort emojikkal jelezve.
Saját tapasztalat: Érdemes pontosan követni a módszert, mert ha nincsenek tisztázva a szabályok, akkor értetlenkedés lesz belőle. Az értékelő lap szempontsora segíti a gyerekeket az értékelésben. A csoportértékelő lap használata is gyakorlást igényel. A hiányosságokat úgy jelzem vissza, hogy miben kell fejlődni az adott csoporttagnak.Egyebek mellett, a tanulók igazságosabbnak ítélik, ha beleszólhatnak ők is a jegyek alakulásába. És tényleg időmegtakarító módszer.
Az értékelő lapot  itt lehet letölteni:

almatorony

Almatorony

TANTÁRGY: környezet, biológia, természetismeret, technika, fizika   KOROSZTÁLY:alsó, felső tagozat, középiskola    IDŐ:25-45 perc    MUNKAFORMA:  csoport ESZKÖZÖK:   alma hurkapálcika,   ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: környezet, egészség tudatosítás,STEAM,...

Szabadtéri játék csoportoknak, kicsikre nagyokra szabva

TANTÁRGY: bármely   KOROSZTÁLY:óvoda, alsótagozat, felsőtagozat, középiskola, felnőtt     IDŐ:15- 45 perc    MUNKAFORMA:  egyéni,páros, csoport ESZKÖZÖK:   feladatok  ELŐKÉSZÍTÉS:  szükséges  MIRE JÓ MÉG:környezeti tudatosság, csoportmunka  Életkortól, a csoport...
tanulók nevetnek

Legviccesebb jégtörő kérdések, amelyekkel garantált a szórakozás

TANTÁRGY: magyar, idegennyelv, osztályfőnöki   KOROSZTÁLY:felsőtagozat, középiskola, felnőtt     IDŐ:15- 45 perc    MUNKAFORMA:  csoport ESZKÖZÖK:   nem szükséges  ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG:összehangolás, ráhangolás, pozitív légkör megteremtése,Amire...

Minden amit a megrendelésről tudni kell: Támogatás, csoportos kedvezmény:óratervező, egyéni fejlesztési terv készítő programokra

Rendelés és licenc- idő hosszabbításMegkönnyítjük a munkád!Óraterv és egyéni fejlesztési terv sablonjaink, olyan számítógépes programok, melyek beépített modulokkal- és kulcsszavakkal segítik a pedagógusok adminisztrációs munkáját. A mindenkori ajánlásoknak,...
Classbook-B-_-Skillful-2023-24

Megjelentek a 2023-as tanév Óratervező és Egyéni fejlesztési terv programok

A mindennapos  adminisztrációs munka megkönnyítésére hoztuk létre tervező sablonjainkat. Óraterveket, óravázlatokat, Egyéni fejlesztési terveket készíthetsz előírás szerinti formában, beépített pedagógiai szakkifejezésekkel elemekkel. A formát mi adjuk, a tartalmat...

Szabályalkotás az osztályban csoportnorma segítségével

Az ugróiskola alapjáték felfrissítésével megannyi izgalmas variációval szórakoztathatjuk a gyerekeket!

Megjelentek a 2022-es tanév óratervező programjai

Classbook-Óratervező  Skillful egyéni fejlesztési terv programok funciói -Előírás szerinti óratervek, egyéni fejlesztési tervek készítése -Nyomtatóbarát-Nem kell többet az óraterveket szerkeszteni -Pedagógiai alapfogalmakat tartalmazza a program - kattintás alapú...
Tanulói önreflexió

Utolsó 1 perc a tanítási órán

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 1 perc perc   KOROSZTÁLY: 6-18     MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK: nem szükséges ELŐKÉSZÍTÉS:nem  szükséges  MIRE JÓ MÉG: motiváció, óra tudatos lezárása, önreflexió A tanítási órák tudatos lezárása, megkoronázza a tanítás órát....
játékok első napra az iskolába

Játékok első napra: színes, cukros, beszélgetős

TANTÁRGY: bármely       IDŐ: 15-30 perc   KOROSZTÁLY: bármely      MUNKAFORMA: csoport, plénum      ESZKÖZÖK: színes cukor ELŐKÉSZÍTÉS: szükséges  MIRE JÓ MÉG: elfogadás, csoportkohézió erősítés Olyan sokminden történt velünk az elmúlt időszakban, olyan sokat...

Last minute ötlet: bemelegítő játék első osztályfőnöki órára

TANTÁRGY: osztályfőnöki óra         IDŐ: 5-15 perc    KOROSZTÁLY: bármely     MUNKAFORMA: egyéni, pár, csoport, plénum      ESZKÖZÖK: papír, ceruza    ELŐKÉSZÍTÉS: nem szükséges  MIRE JÓ MÉG: bemelegítés, osztályközösség építése kommunikáció, képzelet, kreativitás ...

Pin It on Pinterest

Share This